Debat ude af fokus
Intet lærer-pædagogsamarbejde i New Zealand
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Lærerne på New Zealand sætter den enkelte elev i centrum. Den betragtning har en tendens til at glide i baggrunden, når man i Danmark taler om newzealandsk-inspireret undervisning. I stedet handler debatten om, hvordan lærere og pædagoger skal samarbejde.
- Jeg kan godt frygte, at danske lærere vil opfatte samarbejdet mellem lærere og pædagoger som en del af den såkaldte New Zealand-model. Det er forkert. Skolefritidsordninger og børnehaveklasseledere eksisterer ikke i New Zealand. Tværtimod underviser en lærer i primary school sin klasse i alle fag, og hun specialiserer sig i bestemte årgange, siger Willie Kolff.
Han er selv fra New Zealand, hvor han har undervist både i primary og secondary school og på seminariet. I de sidste mange år har han dog boet og arbejdet som lærer i Danmark. I dag holder han kurser og foredrag om tankerne bag indskolingen i New Zealand.
- At lærere og pædagoger skal arbejde sammen i skolen, er en særlig dansk diskussion, som opstår, fordi nogle kommuner vil forlænge skoledagen for de mindste elever, siger Willie Kolff, der i 1997 producerede en video om skolestarten i New Zealand, hvor eleverne går i skole fra klokken 9 til 15 med halvanden times pause undervejs. Men læreren er alene om undervisningen.
- Lærere i Danmark kan måske blive inspireret af deres kolleger i New Zealand, for begge steder forlanger loven, at lærerne tager udgangspunkt i den enkelte elev. Forskellen er blot, at lærerne i New Zealand har arbejdet ud fra dette lovkrav i flere år end lærerne i Danmark og dermed har større erfaring.
stan