Lærere er ikke neutrale formidlere
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Lærere skal bekende politisk kulør, siger Danmarks Lærerforenings formand Anders Bondo Christensen til Berlingske Tidende. Det har vi så bedt ham om at gøre.
Hvilket parti stemmer du på?
»Det vil jeg ikke sige, for jeg er formand for en partipolitisk uafhængig organisation. I modsætning til lærerne så har det ikke noget formål, at jeg siger, hvilket parti jeg stemmer på«.
Gjorde du det, da du arbejdede som lærer?
»Ja, jeg har aldrig lagt skjul på mine meninger over for eleverne, hvis det var relevant for undervisningen. For eksempel fortalte jeg dem om, at jeg syntes, at vi gjorde for lidt for klimaet i Danmark. Og da jeg underviste eleverne i politik, så var jeg da aldrig bange for at starte en diskussion«.
Nogle mener, at lærere indoktrinerer, hvis de fortæller om deres politiske meninger. Hvad siger du til det?
»Den største risiko for indoktrinering er, hvis vi lader, som om vi kan give en neutral undervisning. 'Skolen skal vække elever til menneskelivet', siger lektor i filosofi Jørgen Husted, og det kræver engagement og meninger og ikke neutral formidling. Vi skal lære elever at danne deres egen mening, og det lærer de kun ved at møde engagerede voksne. Når eleverne møder den brogede skare af lærere med forskellige politiske holdninger, der findes i folkeskolen, og ser, at vi arbejder sammen og respekterer hinanden, så giver vi også dem et bedre grundlag for selv at danne deres egen mening. Eleverne skal jo se, at vi er hele mennesker«, siger Anders Bondo Christensen.
mrm@dlf.org