For få vil læse idræt

Søgningen er for lille til, at vi kan garantere en fuld PD i idræt på et år i København, siger kursuskoordinator Flemming Knudsen

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er bestemt ikke manglende vilje fra udbydernes side, når de tre lærere har haft svært ved at gennemføre en pædagogisk diplomuddannelse (PD) i idræt på et år, understreger Flemming Knudsen, kursuskoordinator på Institut for Idræt ved Københavns Universitet. Sammen med CVU København og Nordsjælland udbyder instituttet PD i idræt i hovedstaden for lærere og pædagoger.

»Det kan vi kun beklage, men der er ikke tilstrækkeligt med ansøgere. Derfor kan vi ikke garantere, at vi kan oprette fire faglige moduler, som kræves til en PD, i løbet af et år. Det er også den melding, jeg giver studerende, hvis de søger vejledning her«, siger Flemming Knudsen.

80 procent af de PD-studerende i idræt vælger at tage uddannelsen over flere år, og det øger sandsynligheden for, at holdene kan oprettes. Der skal 10-12 studerende til at oprette et modul, og indtil for et par år siden var det ikke noget problem at få ansøgere til fire moduler på et år.

En del af forklaringen på de nye tider er formentlig, at PD er blevet overhalet af, at de nye lærere er professionsbachelorer og dermed kvalificeret direkte til videregående uddannelser. De har ikke længere brug for at tage en PD som adgangsbillet, mener Flemming Knudsen.

Den manglende søgning til idræt harmonerer utrolig dårligt med, at alle taler om børns sundhed og motion, og at idræt rent faktisk er det tredjestørste fag i folkeskolen målt over et helt skoleforløb, tilføjer Flemming Knudsen.

»Det er et problem, at der ikke findes flere videreuddannelsesmuligheder i idræt. Hvis man vil udvikle idrætten i skolen og de tilbud, man giver eleverne, så må man også udvikle lærerne«.

Dorte Skovgaard Wihre