Det er
højsæson for udendørsundervisning i idræt, og her kan det være en rigtig god
ide at alliere sig med sportsklubber og andre samarbejdspartnere i lokalområdet.
Det er til gavn for begge parter.
Klubberne har ofte faciliteter og instruktører til
rådighed, som skolens budget ikke rækker til. Omvendt kan eleverne få interesse
for at begynde til en sportsgren, de ellers ikke havde på radaren. Selv har jeg
haft mine elever ude af huset for at prøve pickleball, kajak og bueskydning i
lokale foreninger.
Det er en
kendt udfordring i idrætsfaget at skabe progression i, hvad eleverne lærer op
gennem klassetrinnene. Dansk Skoleidræt er netop udkommet med et nyt forløb til
indholdsområdet fysisk træning. Det forsøger netop at skabe en rød tråd mellem
indskoling, mellemtrin og udskoling, ved at eleverne alle steder arbejder med
styrke, koordination og kondition – på forskellige niveauer.
Annonce:
Ud over fysisk træning har forløbet også fokus på
trivsel og samarbejde. Det anbefales at køre forløbet i de tre uger op til
efterårsferien, så det afsluttes med Skolernes Motionsdag.
En anden kendt
udfordring for mange idrætslærere er at gøre faget temabaseret i stedet for
aktivitetsbaseret. Her vil jeg anbefale bogen ”Tjek på idræt – tema og teori”
af Birgitte Hedeskov og Kasper Gade. Den har nogle år på bagen, men er fortsat
i høj grad værd at konsultere, hvis man vil have inspiration til at gøre sin
undervisning mere temabaseret.
Annonce:
I bogen er der tekster til 12 temaer – lige fra
”idræt og køn” til ”den gode kamp”. Lige til at gribe fat i og eksperimentere
med i egen undervisning.