Anbefalinger

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Film Beretning fra besættelsestiden fanger eleverne

Én af de mest fascinerende dokumentarfilm fra besættelsen, som jeg kender, er helt klart dokumentarfilmen "Angrebet på Shellhuset" af Simon Bang og Martin Sundstrøm. Jeg har også oplevet, at det er en fortælling, som fanger mange elever i 8. og 9. klasse. De bliver grebet af beretningen om, hvordan flyene fløj så lavt, at et af dem foretog en vending rundt om tårnet på Københavns Rådhus.

Filmen tager sit afsæt i den engelske chefoperatør Edward Sismores fortælling om angrebet, der betegnes som et af de svære angreb, som Royal Air Force deltog i under krigen. Sismore sad med i angrebet, der som bekendt gik grueligt galt, da man på grund af en menneskelig fejl bombede Jeanne d'Arc-skolen - også kendt som Den Franske Skole - på Frederiksberg Allé. 86 mennesker blev dræbt, herunder mange børn på skolen. Men det lykkedes også at præcisionsbombe Gestapos hovedkvarter i Shellhuset, og Edward Sismore fortæller både nøgternt og følelsesladet om begivenhederne den 21. marts 1945.

dfi.dk/viden-om-film/filmdatabasen/film/angrebet-pa-shellhuset

Hjemmeside Få din klasse til at diskutere radikalisering

I forløbet "Stærke fællesskaber" på vidensportalen af samme navn arbejder man med ekstremisme og radikalisering. Har man samfundsfag i 8. klasse, er folkeskoledelen rigeligt. Man kommer langt omkring - men har man for eksempel projektopgave i 9. klasse, kan man også vise eleverne nogle af de fagtekster, der ligger i forløbets gymnasiedel. Der ligger to færdige cases og undervisningsslides klar til lærer og elever, og der er opgaver og masser af muligheder for diskussioner i klassen undervejs.

I mine øjne er to af de store styrker ved forløbet, at man lynhurtigt får centrale fagbegreber i spil, og at man kan arbejde dybtgående med begreber som push/pull-effekter og socialisering. I forløbet linkes der også til rapporter om det forebyggende arbejde med radikalisering, og har man tiden, er det spændende læsning.

stærkefællesskaber.dk

Film Gennemarbejdede forløb om magtens korridorer

Jeg har fundet mange gode undervisningsmuligheder ved at rette blikket mod Christiansborg og Folketinget, der i de seneste to år har opdateret sine undervisningsfilm. Seneste skud på stammen er fem EU-film, og de lægger sig i samme pædagogiske rille som de øvrige film om demokrati, partier, valg og alt det andet indhold, som man kan finde på siden.

Fagbegreberne er i fokus, og de forklares indgående med efterfølgende opgaver. Jeg synes, at filmene har fået et gevaldigt skub i den rigtige retning. De er overskuelige og forklarer både underholdende og pædagogisk, hvordan vores folkestyre hænger sammen og fungerer.

Til hver film får man muligheden for at downloade skrivbare pdf-opgaver, og hver film indeholder i princippet sin egen problemstilling, der også kan anvendes til en eventuel prøve. Man kan arbejde med filmene og det tilhørende materiale på flere differentierede niveauer - og det er bare at gå i gang. Forløbene giver i høj grad sig selv, og det er tydeligt, at der er lagt tid og resurser i dem.

ft.dk/undervisning/undervisningsfilm