Debat
Inklusion – et skridt mod fællesskabets skole
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
DLF's undersøgelse af kommunernes inklusionsindsats viser, at 50 procent af kommunerne ikke har en plan for deres inklusionsindsats. Hvis det er rigtigt, er det ikke i orden. Omstillingen til øget inklusion skal ske, uden at vi går på kompromis med fagligheden. Det er derfor afgørende, at kommunerne arbejder strategisk med at skabe den inkluderende skole. Det er ikke en nem opgave.
Fra august i år etablerer vi derfor et nationalt rådgivningsteam med 12 udgående konsulenter for inklusion i dagtilbud, skoler og fritidstilbud. Vi har rigtig gode erfaringer med Tosprogs-Taskforcen, og nu overfører vi de gode erfaringer til inklusionsområdet.
Rådgivningsteamet for inklusion har to opgaver. For det første at indgå i forpligtende samarbejder med cirka 20 udvalgte kommuner, for eksempel om strategi for inklusionsområdet og kompetenceudvikling. Alle kommuner kan søge om at være med i det samarbejde. For det andet tilbydes landsdækkende rådgivning af alle kommuner gennem netværk, regionale møder, temadage, telefonisk rådgivning med videre.
Samtidig etablerer vi et nationalt resursecenter for specialundervisning og inklusion, som udvikler viden og sikrer, at denne viden når ud i praksis. Der bliver også udviklet it-værktøjer til at understøtte inklusion.
Sammen skal vi udvikle folkeskolen til at være fællesskabets skole, hvor den almindelige undervisning er så stærk, at den kan udfordre og give et fagligt fundament for alle elever. Og sådan at der stadig er specialskoler med videre til børn, der har vidtgående behov for støtte. Bedre inklusion kan vi kun gennemføre i et tæt samarbejde, og derfor har vi nedsat en følgegruppe, hvor blandt andet Danmarks Lærerforening, KL, forældrene og handicaporganisationerne er med.