Nationale læseplaner skal bakke målene op

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Anbefalingen af nye centrale mål står ikke alene. Hvis det står til Skolerådets formandskab, skal den danske folkeskole have centralt definerede vejledende læseplaner.

Lærerne skal kunne argumentere for det, hvis de vil fravige læseplanerne. I Skolerådets årsberetning står der:

»Skolen skal kunne vælge andre undervisningsforløb, når den kan begrunde, at det vil give bedre resultater i forhold til skolens elevsammensætning og lærernes særlige forudsætninger«.

Ifølge Jørgen Søndergaard er tanken, at de vejledende læseplaner skal udarbejdes af landets dygtigste inden for de forskellige fag.

»Vi kan sige til lærerne ude på skolerne: Her er et bud på, hvordan det kan gøres, men det er op til jer, om I vil gøre det, eller I vil gøre noget andet. Jeg er ret sikker på, at der vil være en hel del - ikke mindst de mindre erfarne lærere - der vil gribe det med kyshånd. Det er en måde at give erfaringer videre på på en sammenhængende måde«, siger Jørgen Søndergaard.

Dorte Lange, der er formand for skole- og uddannelsespolitisk udvalg i DLF, tror ikke på ideen om læseplaner.

»Det er en afprofessionalisering af lærerne. I stedet for at lade det være op til lærerne at sammensætte læseplanerne bliver de udstukket centralt«, siger Dorte Lange.

esc@dlf.org