Et tidsbillede af skolelivet
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
»Det er interessant, at instruktøren er i stand til at skabe et tidsbillede, der sætter børnene i stand til at reflektere over deres egen skolesituation«, mener Carl Bagge, skoleinspektør på Skolen på Islands Brygge og formand for Københavns Skolelederforening. Han taler om Niels Arden Oplevs film »Drømmen«, som han netop har set sammen med skolens 7.v.
Carl Bagge kan ikke genkende legitimeringen af vold fra sin lange tid som skoleinspektør. I de relativt få tilfælde, han har hørt om, har lærerkollektivet taget kraftig afstand fra det og fået det stoppet.
»Det er en dagsorden, der virker usandsynlig efter 1960. Filmens tid er dog et forståeligt valg for dels at få problematikken omkring den langhårede lærer med, dels for at Lindum-Svendsens afstraffelser kan anses for klart ulovlige, for da havde man fået det såkaldte spanskrørscirkulære, der forbyder fysisk afstraffelse i skolen«.
Han mener i øvrigt, at det er ret fornuftigt, at man i filmen lader den progressive lærer svigte. Ellers kunne billedet være blevet alt for unuanceret.
»Eleverne kan af gode grunde ikke vurdere den historiske korrekthed i filmen. Men jeg synes, det er en film, man som elev i 6.-7. klasse med fordel kan tage sine forældre med ind at se. Det vil give forældrenes egne skoleerfaringer værdi og give anledning til gode refleksioner og diskussioner i familien«, mener Carl Bagge.
tha@dlf.org