Skolerne holder alt for mange møder uden værdi for den enkelte lærer. Det konkluderer forsker Christian Waldstrøm efter at have foretaget netværksanalyser på tre skoler i Odense.
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Der bliver holdt alt for mange møder uden værdi for den enkelte lærer, og det er spild af tid og resurser. For hvorfor indkalde otte lærere, når mødets tema kun er vigtigt for tre?
Annonce:
Det spørgsmål skulle flere skoler stille sig selv, mener Christian Waldstrøm, ph.d. og lektor ved Handelshøjskolen, Aarhus Universitet, efter at have afsluttet en netværksanalyse på tre skoler i Odense.
Analysen viser, at lærerne opfatter 34 procent af deres arbejdsrelationer - herunder møder - som slet ikke vigtige for at udføre deres arbejde. Et overraskende højt tal, der ifølge Christian Waldstrøm viser, at der er for meget ukontrolleret kommunikation og videndeling, som ikke kan bruges til noget i forhold til lærernes reelle opgave med at undervise.
»Antallet af møder er ikke nødvendigvis for højt, problemet er, at for mange møder ikke bidrager med værdi til den enkelte. Så det handler om at få målrettet møderne til dem, der har behov for at være til stede. Altså mindre snak, mere viden«, siger Christian Waldstrøm.
Ifølge ham er problemet med mange ufrugtbare møder, at de tager tiden fra en langt mere værdifuld videndeling: Hvor lærerne har tid til at dele viden med de folk, som de rent faktisk selv ønsker mere kommunikation med for at kunne udføre deres arbejde bedre.
Annonce:
»Med mange skemalagte møder tager man ansvaret fra lærerne, fordi de efter et tretimers fællesmøde ikke har tid eller overskud til at tage fat i dem, de virkelig kan bruge i forhold til faglighed og pædagogiske udfordringer. I stedet kan de sætte et flueben og sige: Nu har vi delt viden«.
Han mener også, at mange tidskrævende møder uden værdi for den enkelte lærer går ud over jobtilfredsheden.
»Det er stærkt utilfredsstillende at bruge to-tre timer på noget, hvor man ikke selv får noget brugbart med hjem«.
192 har deltaget
Annonce:
Netværksanalysen - udført på Kragsbjergskolen, Humlehaveskolen og Rasmus Rask-Skolen i Odense - har ikke spurgt konkret ind til, hvad lærerne opfatter som uvigtigt i deres arbejdsrelationer, men forsker Christian Waldstrøm har bagefter talt med skolerne om, at det især handler om møder.
»Det er vores konklusion, at møderne er den store synder i forhold til spildtid ude på skolerne, og vi har afprøvet konklusionen på skolerne efterfølgende og har fået positiv feedback«.
192 ansatte fra de tre skoler har deltaget i netværksanalysen. En såkaldt social netværksanayse, hvor man grafisk og matematisk kortlægger såvel uformelle som formelle relationer på en arbejdsplads. Analysen er gennemført af konsulentfirmaet Unilyze, som Christian Waldstrøm har sammen med Jens Martinus Pedersen, der er ekstern lektor ved Syddansk Universitet. Netværksanalysen fra de tre skoler indgår som led i et videre forskningsarbejde på Handelshøjskolen, Aarhus Universitet.