Privatfoto
Undervisning i dialog
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Alle snakker om vejret, men ingen gør noget ved det. Mange har talt om, at forældre er vigtige, og det er godt med skole-hjem-samarbejde, men det har været en svær størrelse at gribe i og gøre noget ved.
Derfor er vi som forældre rigtig glade for DLF's udspil om, at lærerstuderende skal undervises i dialog: Dialog med blandt andre forældrene.
Rigtig mange lærere er gode til at tale med forældre. Men de kan blive endnu bedre. Dialogen er vigtig, da vi jo ligesom er et naturligt vedhæng til vores børn!
Vi har på det sidste set undersøgelser, der har haft dialogen under lup. De har vist, at samtaler mellem skolen og hjemmet ofte ikke bærer den frugt, som er tilsigtet. Den iagttagede dialog har ikke været fordrende for det bedste samarbejde.
Så det er skønt, hvis de nye lærere kan komme ud med en positiv vinkel til samarbejde med forældrene gennem både dialog og aktiviteter.
Vi vil gerne som forældre ses som resurse for vores børns læring, uanset om vi i familien har en stor kulturel kapital, en ikke dansk kulturel kapital eller bare en begrænset kulturel kapital.
Børn kommer med alle mulige tilgange, men de har deres spæde frø af viden, som har fået mere eller mindre gødning og vand, og som ligger parat til at blive passet og plejet gennem den nysgerrighed, som er naturlig og medfødt.
Tag tid til ved skolestarten at føre en samtale med forældrene om deres egen skolegang. Havde de en god skolegang? Blev de drillet? Havde de indlæringsproblemer? Havde de svært ved noget? Det er med de oplevelser, de skal bakke deres barn op gennem skolegangen. Hvis bekymringerne om, at eleverne skal gennem det, som forældrene selv syntes var forfærdeligt, fylder meget, så er det rigtig svært at være positiv over for skolen.
Det er vigtigt at lytte til forældrenes forventninger til og forståelse for skolen. Tale om, hvordan man i samarbejde kan gøre skolen til en god oplevelse for både de kommende forældre og elever. Spørg forældrene, hvad de kunne tænke sig at bidrage med til deres barns skolegang.
Jeg tror, at en samtale en halv time før skolestart kunne give mange fold igen.
Forældre tror, at de kender skolen, og hvad en lærer er. De har selv erfaringen. Det skal ændres! Men lærerne tror også, at de kender baggrunden for eleverne ved at kende eleverne. Det gør de tit ikke! Det skal der åbnes op for. En professionel kommunikation fremover tillært på læreruddannelsen.
Hovedoverskriften er: »Vi vil altid det bedste for eleverne«. Derfor skal vi kende hinanden, kende hinandens styrker og benytte dem! Forældre og lærere.
Lad os se sådan på det, at alle kommer med hver deres sociale og kulturelle kapital. Denne er ikke færdigdannet, der er mange huller at fylde ud, og ingen børn har huller de samme steder. Så lad os ved dialog og samarbejde udfylde hullerne.
»Tag tid til ved skolestarten at føre en samtale med forældrene om deres egen skolegang. Havde de en god skolegang? Blev de drillet? Havde de indlæringsproblemer? Havde de svært ved noget?«