Gode råd til lederen om klassebesøg

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skolelederen skal selvfølgelig på besøg i alle klasser, som Danmarks Lærerforening har foreslået. Men det er vigtigt, at lærerne altid kender lederens mål og hensigter med besøget og den reflekterende samtale, der altid skal følge efter, understreger Claus Madsen. Og så har han nogle gode råd til lederen:

- »Når du er på besøg i en klasse, ser du det, du ser, med de 'briller', du nu engang har på. Din iagttagelse er altså farvet af, at du er der som ansvarlig leder med det pædagogiske ansvar, og farvet af din forforståelse, forhåndsviden og forventninger. Du tolker på det, du ser, og du forstår det på din måde. Vær åben over for, at læreren kan tolke samme situation på en anden måde«.

- »Stil åbne spørgsmål til det, du har set, og lad læreren fortælle om og begrunde sin praksis. Giv din mening om det, og læg især vægt på, hvordan det efter din opfattelse harmonerer med skolens værdier. Den dialog kan bruges som afsæt til fortsat udvikling«.

- »Fortæl, hvad du har set. Det er en god idé at få læreren til kort at gengive, hvordan han eller hun opfatter det, du siger - ikke som kontrollerende overhøring, men som led i jeres kommunikation. Hvordan er det, du har sagt, blevet opfattet? Misforståelse er også en slags forståelse. Det er kun i kommunikationen, vi har mulighed for gensidigt at afstemme vore forståelser«.

- »Læreren må aldrig være usikker på, hvad hensigten er med dit besøg i klassen. Fortæl på forhånd, hvornår du kommer, og hvad du særligt vil lægge mærke til. Hvis dit besøg skyldes forældrehenvendelser eller konflikter i klassen, skal læreren også vide det på forhånd. Tydelig kommunikation om, hvorfor man kommer, kan spare læreren for en masse unødige bekymringer og forestillinger om motiver for besøget«.

- »Uanset formålet med dit besøg i klassen skal du altid aftale med læreren, hvordan og hvornår I følger op på det. Hvad skal vi snakke om med afsæt i besøget? Hvornår skal vi have den reflekterende samtale om besøget?«

tha@dlf.org

tt@dlf.org

»Skolepolitik skal være et arbejdsredskab for skolerne. Hvis den ikke er det, mister den sin værdi« Claus Madsen, pædagogisk udviklingschef i Esbjerg