www.projektopgaven.dk

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

'Din nethåndbog' til projektopgaven er en velstruktureret informationsbase udviklet af Orfeus, der fortrinsvis henvender sig til elever, men som faktisk også er en fin håndbog for lærere, der ønsker at få et hurtigt og præcist indblik i, hvordan man kan gribe et projektopgaveforløb an.

I projektarbejdets startfase er det ofte lærerens ansvar at besvare generelle og metodiske spørgsmål fra interesserede elever. Mange spørgsmål har karakter af 'praktiske oplysninger', og netop her kommer denne side til sin ret. På bedste Internetvis er det let at 'trykke sig rundt' i et omfattende tekstmateriale og på den måde få lettere adgang til svaret på det problem, man står over for. 'Din nethåndbog' er tænkt som et www-site, der kan besvare nogle af de spørgsmål, der opstår i arbejdet med projekter. Siden udmærker sig ved, at den henvender sig til 9.-10.-klasse-elever på et forholdsvis let forståeligt sprog. Det ser man blandt andet i omformuleringen af hele bekendtgørelsen for projektopgaven gengivet på et let forståeligt sprog. Men når det er sagt, så har sitet også sine svagheder. En af svaghederne er en klassiker, nemlig omfanget. Den er ganske enkelt så informationsmættet, at en elev let kan miste overblikket. Hvor relevant er det for eksempel at oplyse om økonomi og vigtigheden af at huske at gemme kvitteringen, hvis man køber materialer? Det er i sig selv en udmærket oplysning, men næppe noget, som optager eleven, som for første gang i sit liv skal lave en projektopgave. Det er et udbredt problem ved denne type web-sider, at de vil det hele og derved let mister fokus. Her er vi ved en anden anke på en ellers rigtig god side, nemlig at den næsten er for slavisk i sin tilgang til projektopgaven. Der henvises ofte til bekendtgørelsen, som må give enhver elev en smule gele i knæene. Skal jeg kunne alt dette? Dette medvirker efter vores opfattelse til at gøre siden lidt for 'skolelæreragtig' på den ufede måde. Vi savner lidt mere begejstring og kreativitet og måske lidt mindre af det formelle. Meget apropos står der i afsnittet om problemf-ormuleringen, at man skal stille spørgsmål om, hvad man vil undersøge og hvordan. Her kunne man godt tænke sig spørgsmålet om, hvorfor man overhovedet vil arbejde med pågældende emne. Det gode projektarbejde handler nemlig i bund og grund om motivation og om at sprænge rammerne for vanetænkning.

En anden pudsig deltalje er, at det, der i bekendtgørelsen formuleres som et overordnet emne, i nethåndbogen bliver til overemne. Hvad er et overemne? Men denne smule malurt i bægeret rokker ikke ved, at http://www.projektopgaven.dk er et rigtigt godt initiativ, som absolut kan anbefales.