Det danske

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er ikke kun indvandrere, der har problemer med den svære danske sprog, danskerne har også. Det påpeger professor Erik Hansen, som er formand for Dansk Sprognævn. 'Kendskabet til det danske sprogs struktur og funktion er ringe hos mange lærere både i grundskolen og i ungdomsuddannelserne', siger han. Erik Hansen mener, at det hænger sammen med de seneste årtiers svigt i læreruddannelsen og på universiteterne.

Kulturminister Elsebeth Gerner Nielsen vil ikke skyde skylden på lærerne, men hun er også bekymret, så hun vil indkalde til en konference. Dansk Folkeparti lader ikke denne chance gå fra sig til at bekymre sig om danskheden og kulturskattene. Partiet siger, at alarmen fra sprognævnet er chokerende, og forlanger, at regeringen giver tilsagn om en handlingsplan, så skaderne kan blive genoprettet.

Af partiets pressemeddelelse fremgår det, at uddannelsesordfører Christian H. Hansen ikke kan finde ud af, om man indkalder en minister til samråd, eller kalder ministeren i samråd. Og i en aviskommentar fra Pia Kjærsgaard optræder formuleringen: 'Det er i første, anden og tredje klasse, at det skriftlige dansk læres og udvikles og løbende korrigeres og rettes til gennem hele skoleforløbet'.

Man forstår meningen, men det er hverken smukt eller korrekt dansk.

Det fremgår ikke af pressemeddelelsen, hvor Dansk

Folkepartis repræsentanter har gået i skole.