Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Ved Margit Schaleck
For 50 år siden
Pjat!
Arkitekt Poul Henningsen har ved et møde i studenterforeningen luftet sine skolekomplekser og blandt andet udtalt: 'Jeg mener ikke, at mangel på lydighed er noget dårligt.
Ikke noget normalt barn finder på at blive lærer, skønt det er en af de vigtigste opgaver i samfundet at være pædagog. De, der bliver lærere, er hovedsagelig de børn, der ikke får gården derhjemme, eller det drejer sig om retræteposter for mislykkede akademiske eksistenser.
Ve den, der snubler i den nuværende skole, ingen hjælper ham. Spørgsmålet er, om der overhovedet behøves tvungne fag i skolen. Jeg deler i det store og hele den engelske reformpædagog A.S. Neill's idealer.'
Folkeskolen nummer 11
marts 1949
For 25 år siden
Hvad skal vi med det?
Samlingen af seksualoplysningsbøger for børn er righoldig efterhånden. Bøgerne kommer i regelmæssig strøm, og sædvanligvis indlemmes de vel i lærer- og skolebiblioteker, hvis ikke de anskaffes i klassesæt til brug for den 'integrerede' undervisning. En og anden, der måtte bekymres efter at have studeret nogle af udgivelserne, vil måske slå sig til tåls med, at skolenævnet jo har indseende med den slags. Men hvad skal de arme forældrerepræsentanter i grunden stille op over for dette overflødighedshorn? Selv om de orkede at analysere publikationerne, kunne de dog ikke følge med ind i anvendelsessituationerne. De må stole på, at lærerne bærer sig fornuftigt ad, og i denne sammenhæng kunne fornuft blandt andet være ensbetydende med en vis tilbageholdenhed med hensyn til at overlade initiativet til lærebogsforfatternes glade kor af sex-troubadourer. En pædagog bør ikke lade sig skræmme til at dele noget ud, som alle instinkter siger ham ikke vil fungere.
Folkeskolen nummer 12
marts 1974