Uddannelse gør ledere bedre

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ledere i det offentlige bliver bedre til deres arbejde, hvis de investerer i det diplomstudium i offentlig ledelse, som Danmarks Forvaltningshøjskole tilbyder til såvel nuværende som kommende ledere.

Det mener både medarbejdere og ledernes egne chefer ifølge en evaluering foretaget af stud.scient.adm. Nadia Halkjær Jensen. Hun har evalueret to af de fire fag i det treårige studium, som forvaltningshøjskolen oprettede i 1997.

De studerende passer deres arbejde ved siden af, så Nadia Halkjær Jensen har interviewet en række af deres medarbejdere. De fortæller, at deres ledere er blevet bedre både til at give ansvar fra sig og til at modtage kritik. De studerendes egne chefer siger, at de har fået bedre sparringspartnere i ledelsesspørgsmål.

Uddannelsen sætter fokus på, hvordan lederne bruger deres teoretiske viden i den praktiske hverdag. Da de kun går på skolen en dag om ugen, har de tid til at fordøje stoffet. Samtidig kan de afprøve forskellige metoder på deres arbejdsplads.

'En anden fordel er, at diplomstudiet ikke er rettet mod en bestemt faggruppe i det offentlige, så en skoleleder kan udveksle erfaringer med en skatteinspektør for eksempel om, hvordan han håndterer sine medarbejdere', siger lektor Niels Jørgen Nedergaard fra forvaltningshøjskolen. Han ser gerne flere end de nuværende fire skoleledere blandt de studerende.

Studiet byder på fagene personligt lederskab, ressourcestyring, organisation og ledelse samt forvaltningspolitik. Derudover skal de studerende løse en tværfaglig hovedopgave. Studiet løber fra september til maj og koster 38.000 kroner for alle tre år. Tilmeldingsfrist er på mandag den 15. marts.

stan