Anmeldelse

Narrativ vejledning i skolen

Klik for at skrive manchettekst.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Narrativ vejledning tager som en forudsætning, at vores liv formes mere af historier end af hårde kendsgerninger. Ved at ændre på de historier, der fungerer som negative etiketter og definitioner på eleverne, hjælper vi med at åbne nye veje og muligheder for dem.

Fakta:

Titel: Narrativ vejledning i skolen

Forfatter: John M. Winslade, Gerald D. Monk

Pris: 298 kroner

Sider: 214 sider

Type: Bog

Forlag: Dansk Psykologisk Forlag

I denne nyskrevne og nyoversatte bog har forfatterne opsamlet de mellemliggende års erfaringer fra deres arbejde med den narrative tilgang. Bogen fremlægger retningslinjer og bruger casebeskrivelser og illustrative eksempler på en vej­led­ningspraksis, der sigter på at hjælpe eleverne med at fortælle historier, som "genrebeskriver" deres person og deres muligheder. Bogen præsenterer kortfattede og effektive teknikker og beskriver en fremgangsmåde, hvormed vejledere kan eksternalisere problemer og få elevernes viden om sig selv i spil som grundlag for nye identiteter og ny adfærd.

Det er forfatternes opfattelse, at nutidens travle familierådgivere og andre vejledere inden for det pædagogiske område har brug for kortfattede og effektive teknikker. Det har været rart at opleve, at der i bogen tages udgangspunkt i en dyb respekt for eleverne, således at de bliver i stand til selv at vælge det omdømme, de ønsker på skolen. Bogen henvender sig til psykologer, socialrådgivere og konsulenter ved Pædagogisk Psykologisk Rådgivning. Derudover til lærere, der arbejder inden for specialpædagogik, skolernes AKT-medarbejdere (adfærd, kontakt, trivsel) samt studerende, der gerne vil kunne vejlede bedre og mere effektivt inden for lærings- og forandringsprocesser.