Tysk

Engel und Joe

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Af Kai Hermann og Vanessa Jopp

Dansk bearbejdelse ved Bitten Mortensen

Elevbog: 48 sider, 135 kroner

Lærervejledning: 22 sider, 123,10 kroner

Cd med oplæsning og lyttetekster: 275 kroner

Video (VHS), cirka 94 minutter: 1.975 kroner

Forlaget Mols

Materialet 'Engel und Joe' består af både film og bog. Målgruppen er fra 9.-10. klasse samt tilsvarende trin.

'Engel und Joe' bygger på autentiske oplevelser og beskriver på realistisk måde det barske liv på gaden, som en del unge mennesker vælger på grund af hjemlige problemer. Livets skyggesider som hjemløs kombineret med narkotikaproblemer og den intense kærlighed mellem Engel, en 17-årig punker, og Joe, 15 år, er de bærende elementer i filmen. Hvor håbløs situationen end ser ud for de to unge mennesker, så oppebæres den af deres kærlighed til hinanden og håbet om en værdig fremtid for deres fælles barn.

Filmen er inddelt i tre dele og indeholder en del vigtige højdepunkter, som virker som cliff-hangers og dermed fastholder seeren hele filmen igennem.

Filmen har tyske undertekster for at støtte eleverne sprogligt. På den ene side en god ide, da det til tider kan være vanskeligt umiddelbart at forstå, hvad der bliver sagt, men undertekstens bogstavstørrelse kan på den anden side virke lidt forstyrrende for billedsiden.

Elevbogen indeholder manus til første del af filmen samt udvalgte kapitler fra bogen. Bog og film afviger i nogen grad fra hinanden. Kapitler fra bogen, som ikke optræder i filmen, øger seerens forståelse af hovedpersonernes opvækst og adfærd.

Lærervejledningen indeholder forslag til arbejdet med materialet og kopisider til opgaver samt læse- og lyttetekster til brug for afgangsprøverne.

Materialet indeholder varierede organisationsformer og opgaveforslag, der tilgodeser elementer fra de fire centrale kundskabs- og færdighedsområder, samtidig med at de involverer eleverne på forskellige niveauer. Forskellen på bog og film udnyttes opgavemæssigt på en pædagogisk motiverende måde.

Filmen vil uden tvivl kunne vække elevernes interesse, samtidig med at den giver dem meget stof til eftertanke.

Anne Grete Egede Andersen