Dansk, Skønlitteratur

Hvedekorn 3/2002

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Redaktion: Morten Søndergaard, Tomas Thøfner og Andreas Brøgger

48 sider plus 16 siders kunstblad. 98,00 kroner i løssalg. 315,00 kroner for abonnement, fire numre

Borgens Forlag

Tidsskriftet 'Hvedekorn' har efterhånden eksisteret i 76 år, og utallige er de lyrikere og poeter, der har fået deres debut her og er fortsat. Og mange er de, der har fået deres debut her og så har valgt at gå ad andre veje end digtningens. Med andre ord: 'Hvedekorn' har altid været og er en digtningens smeltedigel og temperaturtager.

I det nummer 3/2002, jeg sidder med, er der bidrag af etablerede lyrikernavne som Gustava Brandt, Marianne Larsen, Viggo Madsen, Eske K. Mathiesen og Henning Mortensen og fire debutanter: Anna C.H. Beckmann, Maja Lucas, Glenn Christian og Lars E. Foder. Der er lovende 'Hvedekorn'-spirer som Morten Skovgaard Danielsen, Christian Stokbro Karlsen, Cecilie Rosdahl, Kirsten Krøigaard, Thomas Krogsbøl, Linda D. Røygaard og Inge-Helene Fly. Desuden er der 'Hvedekorn'-debut til to så garvede forfattere som Frederik Stjernfelt og Hanne Marie Svendsen. Og introduktion af den irske forfatter John Deane.

Nummeret rummer så mange og så forskelligartede bidrag, at den læser, der får dem på ånden, har alle muligheder for at tage stikket hjem.

Endelig er der to plakater af den europæiske kunstgruppe Greyworld, som bidrager til 'Hvedekorn's udforskning af det grå ved at lege med afskedsperception og nærlæsning. Forunderligt nok er de to plakater foldede og garnhæftede, så man enten må rive dem eller tidsskriftet i stykker for at nærlæse og afskedspercipere.

Men alt i alt er 'Hvedekorn' et overflødighedshorn af poetisk, sproglig inspiration af mangeartet natur - fra det famlende til det sofistikerede.

I dette nummer har jeg især hæftet mig ved debutanten Anna Cecilia Halberg Beckmanns 'I en andens tanker', der arbejder med ombytning eller forskydning af objekt og subjekt - og de følger, det får for bevidstheden: 'I en almindelig by uden vægge, kom du gående i en helt andens tanker. . . Cigaretten tændte dig. Den inhalerede dig dybt, og blæste dig ud i tykke ringe'.

For enhver, der arbejder med det danske sprog som udtryksmiddel, vil 'Hvedekorn' rumme udfordring, inspiration og ryk i skrivekloen.

Jens Raahauge