Billedkunst, Dansk

Ord og billede

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

- Ti temaer i dansk kunst gennem 500 år

Af Bodil Billeskov Bøving, Pia Strandbygaard Frandsen, Ellis Fink Nielsen

128 sider, 235 kroner

Forlaget Haase

Der føres i disse år en diskussion om behovet for lærebøger til faget billedkunst. Her er et eksempel på en lærebog i billedlæsning skrevet til folkeskolens overbygning, gymnasiet og lignende uddannelser.

I lærervejledningsafsnittet tages der hånd om både dansk- og billedkunstundervisningen med mange bud på, hvordan temaerne kan bearbejdes. Intentionen er at vise en oplevelsespræget tilgang til billedkunsten. Der gives forslag til stileemner, og forfatterne mener, at bogen kan kvalificere de praktisk-musiske præsentationsformer i forhold til projektopgaven.

Bogens ti temaer er valgt ud fra almenmenneskelige problemstillinger som: Angst, Drømme, Familie, Identitet, Kroppen, Kærlighed, Kønsroller, Lys, Magt, Natur.

Hvert tema beskrives med et digt samt fire billeder. Tre af kunstværkerne understøttes af en billedanalyse, det er en god hjælp til at skærpe opmærksomheden på de enkelte billeders indhold.

Til det fjerde kunstværk stilles en række spørgsmål, som kan danne udgangspunkt for diskussioner eller en selvstændig mundtlig eller skriftlig opgave.

Bogen afsluttes med korte biografier af alle fyrre kunstnere. Der henvises til bøger og opslagsværker, hvor kunstnerne er yderligere beskrevet. Endelig er der et lille leksikon med forklaring på enkelte fagudtryk i relation til teksterne.

Selvom bogen er udformet som en lærebog til dansk- og billedkunstundervisningen i overbygningen, kan den meget fint bruges som lærerens inspirationskilde i det meste af skoleforløbet.

Inger Johansen