Skolen er på pigeværelset

På Samsøgades Skole i Århus bliver 10. klasse undervist per e-mail og ved hjælp af video. Det stiller store krav til elevernes selvdisciplin

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hver dag sætter 16-årige Nina Mosegaard sig til rette ved sit skrivebord, tænder den bærbare computer og går i gang med sine skoleopgaver. Hun bestemmer selv, om hun vil gå i skole morgen, middag eller aften. Eller midt om natten for den sags skyld.

'Jeg har mere lyst til at gå i skole, når jeg selv kan bestemme, hvornår jeg kan lave mine opgaver. Jeg er blevet god til at planlægge min tid. Ellers bliver det helt forvirrende. Og jeg har lært rigtig meget fagligt. Jeg har fundet ud af, at jeg egentlig kan mange ting', siger Nina Mosegaard og rejser sig stolt i stolen.

Nina Mosegaard går i 10. klasse på Samsøgades Skole i Århus. Men hun kommer kun på skolen én gang om ugen for at tale, hygge og lave mad sammen med sine lærere og klassekammerater i onsdagscaféen. Sammen med 11 andre elever går hun i skolens Exit-klasse, der bliver fjernundervist via internettet. 'Jeg var smaddertræt af at gå i den normale skole. Men jeg havde bestemt mig for at tage 10. klasse med. Jeg overvejede en linje med musik og drama, men min mor syntes, det lød vildt spændende med Exit-klassen, så vi tog med til intro-mødet på skolen. Og så var jeg fanget', fortæller Nina Mosegaard, der bor i Lystrup en halv snes kilometer uden for Århus.

Et hjørne af hendes teenageværelse er indrettet som hjemmearbejdsplads med bærbar pc, scanner, printer og web-kamera. Undervisningen foregår først og fremmest per e-mail og i chatroom. Lærerne bruger også lyd og video, for eksempel når eleverne arbejder i grupper, men man behøver ikke være it-nørd for at gå i klassen.

'Jeg lærte lynhurtigt udstyret at kende. Det skete bare. Nogle gange printer jeg opgaverne ud og løser dem inde i stuen, inden jeg skriver dem ind. Jeg er ikke tvunget til at sidde ved pc'en.

Selv om det er lettest og hurtigst', smiler Nina Mosegaard.

Krav om selvdisciplin

For at undgå at eleverne bliver isolerede, har de et lønnet job i en virksomhed. Det hjælper skolen dem med at finde. Nina Mosegaard arbejder med tv-reklamer.

'Jeg elsker at stå op om morgenen, når jeg ved, at jeg skal på arbejde. De andre sætter pris på, at jeg er der, og jeg lærer hele tiden noget nyt. De er gode til at forklare, hvorfor de gør, som de gør. Det, vi taler om, er meget voksent'.

Hun møder klokken 9 og er hjemme igen ved 14-tiden. Så går hun som regel i gang med sine lektier, som hun konsekvent kalder sit skolearbejde - fordi hun laver det derhjemme.

'Jeg kan godt springe en dag over, men så får jeg bare dobbelt så meget at lave dagen efter. Jeg får stress, når lærerne begynder at rykke efter opgaverne, så hvis jeg trænger til en frieftermiddag, vil jeg hellere lave alle lektierne dagen før.

Der er altid opgaver, jeg kan lave', siger Nina Mosegaard og vurderer, at hun i gennemsnit bruger fem timer på skolearbejde om dagen.

Selvdisciplin er et af de afgørende krav for at kunne gå i Exit-klassen, fremhæver hun.

'Hvis jeg hele tiden skulle have hjælp, ville jeg gå i stå, og så fik jeg ikke noget ud af undervisningen', siger Nina Mosegaard og indrømmer, at hun i begyndelsen savnede en lærer at sige 'Hjælp mig' til.

'Jeg kan ikke regne med, at lærerne er online, lige når jeg har brug for hjælp. Derfor blev vi elever hurtigt gode til at spørge hinanden til råds. Faktisk undrede lærerne sig over, at de aldrig fik spørgsmål fra os. Men vi skal selvfølgelig passe på, at vi ikke bare sidder og chatter til hinanden for sjov, for så får vi ikke lavet noget'.

Sej til formuleringer

En af de store fordele ved fjernundervisning er, at man tør åbne munden, mener Nina Mosegaard. For eksempel i tysk og engelsk, hvor den mundtlige del foregår mellem lærer og elev via lydoptager.

'Sidste år var jeg bange for, at de andre i klassen skulle grine af mig. Derfor sagde jeg ikke ret meget i engelsktimerne. Nu har jeg ingen i ryggen til at fnise af mig'.

Selv om Nina Mosegaard og hendes klassekammerater ikke ses hver dag, har de et godt sammenhold.

'Det fik vi allerede på intro-turen i august. Inden vi kom hjem, havde vi aftalt den første fest, og vi snakker bare helt vildt med hinanden på onsdagscaféen. Når jeg mailer til de andre, er det også som at snakke. Sådan tænker jeg nu. Men jeg skulle lige vænne mig til det', fortæller Nina Mosegaard.

Den skriftlige kommunikation har dog den ulempe, at eleverne let kan misforstå hinanden.

'Jeg kan godt føle mig alene, hvis jeg har haft en konflikt med en af de andre. Men det sker ikke så tit, for jeg er blevet helt vildt sej til at formulere mig på skrift'.

folkeskolen@dlf.org

Fakta:

E for e-learning X for 10. klasse I T for Informationsteknologi

Klassen koster 1,9 millioner

Udgiften til én elev- eller lærerarbejdsplads til fjernundervisning ligger på cirka 18.000 kroner.

Beløbet dækker pc, printer, scanner, web-kamera og digitalt kamera. Abonnementet på en hurtig internetforbindelse koster 7.000 kroner om året. Hertil kommer udgiften til licenser på software.

I alt arbejder Samsøgades Skole og Århus Kommune med et budget for Exit-klassen på 1,9 millioner kroner, da der også er udgifter til to servere på skoleforvaltningen, konsulentbistand og sociale aktiviteter som intro-tur og onsdagscafé. En stor del af beløbet er sponseret af private virksomheder og Århus Kommunes Erhvervsfond.