Finske lærere har høj prestige

Årsagen til elevernes høje faglige niveau er vores universitetsuddannelse, siger finske lærere

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skolefolk i Norden funderer i øjeblikket over, hvad årsagen er til, at finske skoleelever scorede så højt i såvel læsning som matematik og naturfag i OECD's Pisa-undersøgelse. Kun Japan og Sydkorea kunne hamle op med finnerne.

Spørger man de finske lærere selv - tre lærere fra højstadieskolen Jakomäen Yläaste (7.-9. klasse) - svarer de: 'Det er et mysterium, men man har da lov til at blive overrasket'.

I tiden op til offentliggørelsen af Pisa-undersøgelsen før jul havde skoledebatten i Finland nemlig drejet sig om, at nu skal der strammes op i læse-, skrive- og regneundervisningen. Eleverne læser og regner ikke godt nok mere.

Så de finske lærere havde ikke forventet det suveræne resultat, men de kan godt give et bud på et par grunde: Lærerne er højtuddannede; det er prestigefyldt at være lærer i Finland.

'Unge vil gerne være lærere i Finland. Der er flere, der søger ind, end uddannelserne kan optage, så det kræver et højt karaktergennemsnit at komme ind', siger lærerne.

'Dertil kommer, at finske lærere er højere uddannet end i andre lande i Europa. Selv børnehavelærerne er universitetsuddannede'.

'Der er også en anden grund: Lærerne er værdsatte i samfundet, og de synes selv, at deres arbejde er vigtigt. De mener, at de kan gøre en forskel. Uddannelse er generelt værdsat i Finland. Uden uddannelse er man intet'.

'De fleste elever vil derfor gerne uddanne sig. De har gennem hele deres liv hørt, at uddannelse er vejen til et bedre job og en højere levestandard, så de er motiverede'.

Lærerne peger desuden på, at der i det finske samfund ikke er så udtalte sociale skel som for eksempel i England, Tyskland og Frankrig. Alle børn og unge i Finland har samme muligheder for at få uddannelse. Uddannelserne er gratis og ens for alle. Der er stort set ingen privatskoler i Finland.

'Vi prøver at give alle det samme. Ingen lærere tænker på elevens familiemæssige og sociale baggrund. Den finske skoles grundsyn er, at alle kan og vil lære. Der er ingen elever, der er dumme eller dovne, og det er lærerens job at hente energien ud af barnet og orientere det mod læring'.

jvo