• Forstyrrelsesprævention - forbered lektionen på en måde, såder opstår færrest mulige forstyrrelser. Sørg for eksempel for, atkopieringer er foretaget på forhånd, at gruppedannelsen er sket, atbordopstillingerne er, som de skal være. Man kan ikke planlægge sigud af alt, men man kan bedre klare de situationsafhængigeproblemer, der altid opstår i undervisning, når man har tænkt deorganisatoriske og praktiske forhold igennem på forhånd.
• Skab god trivsel i klassen og et positivt læringsmiljø, hvorder er plads til at begå fejl, og hvor fejl ses som en mulighed forøget læring.
• Tydeliggør dagens program for eleverne - hvad skal vi lave,hvad er målene, hvad skal vi lære?
• Gør det klart for eleverne, at de har én rolle, når demodtager tavleundervisning, og en anden rolle, når de deltager igruppearbejde.
• Lav glidende, naturlige overgange fra en aktivitet til enanden - hav for eksempel en plan for, hvordan man går ned påbiblioteket fra klassen, hvordan man gebærder sig nede påbiblioteket, og hvordan man går tilbage igen.
• Tydelig struktur i lektioner - fælles start, løbendeopsamlinger og fælles afslutning, hvor der bliver samlet op på,hvad der skete i den her time, hvad der skete i sidste time, oghvad der skal ske i næste time, så eleverne kan se en rød tråd.
• Læreren bør være i klassen, før timen begynder.
• Tilpas variation af undervisningen, ikke for meget, ikke forlidt.
• Læreren giver løbende feedback på elevernes læring, ogeleverne giver løbende feedback på lærerens undervisning.
• Og alfa og omega - læreren er den altafgørende rammesætter forelevernes læring, uanset om det er social læring eller fagliglæring.