Lærere ved for lidt om islam
Formand for undervisningsministerens kristendomsudvalg mener ikke, at lærere er godt nok rustet til at håndtere klasser med muslimske børn
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Faget kristendomskundskab/livsoplysning er obligatorisk i læreruddannelsen, og derudover kan man tage linjefaget kristendomskundskab/religion. Begge fag skal give kendskab til andre religioner, men islam nævnes ikke i de centrale kundskabs- og færdighedsområder. Det mener sognepræst og nyudnævnt formand for kristendomsudvalget Kathrine Lilleør er forkert.
»Lærerne ved ligesom resten af samfundet alt for lidt om islam. De skal rustes langt bedre fra seminarierne og via efteruddannelse, så de kan tage de principielle diskussioner på hver enkelt skole om, hvor meget religion man vil acceptere. De skal ikke være i tvivl om, hvor de står, når Fatima ikke vil klæde om til gymnastik«, siger hun.
Fem gange fadervor om dagen
Kathrine Lilleør mener, at danskerne fejlagtigt er kommet til at betragte islam som en enhedsreligion. Vi ved, at der er forskellige måder at være kristen på, men ikke at det er det samme med muslimer.
»Der er jo ingen lærere, der vil acceptere, at lille Hans vil bede fadervor fem gange om dagen midt i undervisningen, for de ved, at det behøver han ikke. Men når det drejer sig om et bedetæppe, skal man pludselig være så forstående. Det skaber i virkeligheden større forskelle og kløfter«, siger hun.
Og her får hun opbakning af stifteren af netværket Demokratiske Muslimer, Naser Khader.
»Mange konflikter bunder i mangel på indsigt. Som da Poul Nyrup Rasmussen for nogle år siden sagde, at vi ikke vil acceptere, at muslimer beder fem gange i løbet af en arbejdsdag. Man beder ikke fem gange på en arbejdsdag, men fem gange i døgnet. Og halvdelen af muslimerne beder slet ikke. Bønnerne kan sagtens klares før og efter arbejde, og hvis det endelig er, så tager det ikke længere tid at bede en bøn end at ryge en cigaret«.
Naser Khader mener, at læreruddannelsen skal opdateres i forhold til islam, men også i forhold til interkulturelle kompetencer. Det er vigtigt for integrationen, at lærerne kender elevernes kulturbaggrund, så de kan lære dem at omgås hinanden.
For lidt efteruddannelse
Også formanden for Religionslærerforeningen, John Rydahl, ser gerne en styrkelse af undervisningen i islam på læreruddannelsen og flere tilbud om efteruddannelse.
For Kathrine Lilleør handler det ikke om kristendomsfaget, men om et generelt integrationsspørgsmål.
»En større bevidstgørelse i skolen vil give bedre integration. Det somaliske forældrepar, der kommer til en dansk skole og bliver mødt med 'hvad synes I selv', når de forsøger at lære regler og normer at kende, har det svært. Klare signaler giver tryghed, i modsætning til når der tilsyneladende ingen regler er, mens der alligevel bliver hvisket i krogene«.
folkeskolen@dlf.org