Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Skrydstrup Skole i Sønderjylland døjer med for meget uro i klasserne. Det har skolens elevråd tænkt sig at gøre noget ved, efter at en undervisningsmiljøvurdering (UVM) viste, at 66 procent af eleverne mente, at der var for meget uro i timerne.
Så nu sætter man fokus på undervisningsro i en periode på fire uger. Elevrådet understreger, at det er eleverne, der skal minde hinanden om, at der skal være mere ro i timerne, fortæller formanden for skolens elevråd Nanna Emilie Westermann Jessen, der går i 6. klasse.
Hvilken form for uro har I haft?
»Der har været for meget snak i timerne, så når en i klassen begynder at snakke, følger flere ofte med, og så kommer uroen«.
Hvad har I så gjort?
»Efter vinterferien uddeler lærerne stjerner fra 0-5, alt efter hvor meget uro der er i timerne. Efter fire uger tæller vi antallet af stjerner sammen. Den klasse, der har de fleste stjerner, vinder så en tur i et bowlingcenter«.
Tror du, I får ro?
»Jeg håber, at det vil være med til at give mere ro. Det er elevrådets egen idé, og vi har fået lov af lærerne til at prøve det af. De synes også, at det er godt, at vi gør et forsøg med at få mere ro«.
Når de fire uger er gået, tror du så, I vil blive ved med at have ro?
»Når de fire uger er gået, tager vi det op igen, og så håber vi, at der er mindre snak i timerne. Man må selvfølgelig godt snakke, men det skal være sådan, at det ikke forstyrrer andre«.
kac@dlf.org