DLF mener: Undervisning er både teori og praksis
Der er politisk
medvind til mere praktisk undervisning i folkeskolen. Det kræver bedre rammer
og tid til at forberede undervisningen. Og kompetenceudvikling tæt på fagene.
Siden de internationale skolesammenligninger
under overskrifter som Pirls, Education at a Glance og ikke mindst Pisa ramte
skoleverdenen for mere end tyve år siden, er folkeskolen blevet stadigt mere
teoretisk og målstyret med vægt på det boglige og det, der kan testes. Ud fra
et politisk behov for at demonstrere handlekraft og vise resultater. Det har
ramt folkeskolens almene dannelsesbegreb og i sidste ende også elevernes
trivsel.
Variation og alsidighed gennem praktiske
elementer i undervisningen er helt afgørende for den brede dannelsesopgave, der
udfoldes i fagene. Til gavn for alle elever. Også selv om det ikke kan
dokumenteres i nationale test. Det gælder ikke kun de kreative musiske fag, men
hele fagrækken.
Det
skolepolitiske pendul er heldigvis ved at svinge den modsatte vej, og vi har
fået en undervisningsminister, som sætter det praktiske i undervisningen højt
på dagsordenen. Tak for det. Hvis vi skal udvikle alle elevers potentialer og
styrke deres motivation for at lære, må undervisningen også rumme de praktiske,
musiske og æstetiske måder at forstå verden på. Undervisning skal selvfølgelig
tage udgangspunkt i, at vi som mennesker er til stede i en fysisk verden, som
man kan sanse og skabe.
Vi skal
have genfundet og styrket en balance i undervisningen, hvor teoretiske og
praktiske elementer går hånd i hånd som forskellige måder at begribe verden på.
Det kræver gode faglokaler, adgang til en mangfoldighed af materialer, og at
lærerne får muligheder for at få viden, inspiration og kompetenceudvikling tæt
på fagene. Danmarks Lærerforening har netop gennemført fagkurser for et stort antal
lærere i de praktisk-musiske fag. Det har været en stor succes, men det var
nedslående at høre, at et flertal af deltagerne igennem deres arbejdsliv ikke
havde været på et eneste fagkursus.
Kvalitet i
undervisningen skal i centrum. Digitale læringsplatforme med standardforløb
ensretter undervisningen og indsnævrer fagligheden. Man sparer muligvis på
forberedelsestiden i et regneark.
Men alt for mange elever mister motivationen
for at lære undervejs. Den varierede undervisning med praktiske elementer skal
tilrettelægges med udgangspunkt i elevernes verden og måder at lære på. Det
kræver markant bedre rammer og muligheder for at forberede undervisningen, end
vi kender det i øjeblikket.
Den erkendelse hører jeg heldigvis også hos
undervisningsministeren.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.