Formand for Danske Skoleelever Mille Borgen Mikkelsen fortæller, at eleverne gerne vil yde deres bidrag i kampen for bedre inklusion.

Elever vil hjælpe med inklusionsopgaven

Hvis lærere forklarer, hvad det betyder, at Ole har autisme, kan klassekammeraterne bedre forstå udfordringerne og invitere ham med i fællesskabet, lyder opfordringen fra Danske Skoleelever.

Offentliggjort Sidst opdateret

Eleverne vil gerne yde deres bidrag til, at klassekammerater med udfordringer kommer med i klassens fællesskab. Men det kræver hjælp fra lærerne.

“Lærerne er nødt til at snakke med eleverne om de udfordringer, nogle i klassen kan have. For eksempel hvad det vil sige at have autisme eller Downs syndrom”, siger Mille Borgen Mikkelsen, formand for Danske Skoleelever

Hun mener, at inklusionsrapporterne fra Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, Vive, skal give alle omkring skolen et wakeupcall til at skabe en god skoledag for elever med behov for støtte.

“Hvis vi går i klasse med Ole, som har autisme, er vores lærere nødt til at tale med os andre om det, så vi bedre kan forstå, hvorfor han ikke altid vil være sammen med os, hvorfor han er stille, eller hvordan vi bedst inviterer ham med i fællesskabet. Hvis ikke der er voksne, som fortæller os om det, Ole går med, bliver det sværere for os at sætte os i hans sted og prøve at være der for ham”, siger Mille Borgen Mikkelsen.

Serie/Mission inklusion

Trods ti års inklusionsarbejde, et eftersyn og en række anbefalinger er inklusionsopgaven fortsat en alt for stor mundfuld for folkeskolen. Fagbladet Folkeskolen undersøger i en artikelserie, hvad god inklusion kræver, og vi besøger skoler, som har fundet lokale løsninger på en national udfordring.

Hun peger på, at eleverne spiller en vigtig rolle for at få inklusion til at lykkes.

“Vi skal være der for hinanden og sikre, at vi alle har det godt og har en god skoledag. Især når vi kan se i Vive-rapporterne, at en større andel af de elever, der modtager støtte, har kronisk fravær sammenlignet med elever, som ikke modtager støtte”.

For mange elever i klassen

En anden løsning til at imødekomme inklusion i skolerne er at reducere antallet af elever i klasserne.

“Hvis alle skal ses, går det ikke, at vi er 28 elever i klassen, og at vores lærer sætter mest tid af til Ole og de andre elever, som har det sværest. Der skal være tid og plads til os alle”, siger Mille Borgen Mikkelsen.

Hun opfordrer samtidig til, at forskere inkluderer elevernes perspektiv, når de undersøger, hvordan det står til i skolen. For eksempel med inklusion.

“Ifølge rapporterne vurderer lærerne, at det i varierende grad er lykkedes at inddrage eleverne, men det er virkelig ærgerligt, at Vive ikke har elevernes egne vurderinger med af, hvordan inddragelsen har været”, siger Mille Borgen Mikkelsen.