Anbefalinger

Anbefalinger til din idrætsundervisning

Trine Hemmer-Hansen er lærer på Virupskolen i Hjortshøj i Aarhus Kommune og faglig rådgiver for folkeskolen.dk/idræt

Offentliggjort Sidst opdateret

Giv gamle lege nyt liv

To mand frem for en enke. Alle mine kyllinger kom hjem. Tyren er løs. Jeg har i flere år inddraget gamle fange- og løbelege i min idrætsundervisning og har hver gang oplevet smil på læben. I år har jeg for første gang haft idræt i 5. klasse, hvor eleverne går fra at lege sammen til ”at hænge ud”. Det var med nogen nervøsitet, at jeg besluttede mig for at afprøve de gamle lege i idræt med dem. Til min store glæde viste de sig også her at gå rent ind.

Det er vigtigt, at vi husker at blive ved med at lege for legens egen skyld. Men der er også masser at hente i legene rent idrætsfagligt. De er lettere at differentiere, fordi de ofte foregår i små grupper, hvor eleverne kan finde sammen med nogen på eget niveau.

Man kan prøve at gøre banen mindre, forspringet større og så videre og så tage en snak med eleverne om, hvad justeringerne gør ved legen. Og også bede dem selv komme med ændringer. Så er man allerede i gang med at få det analytiske niveau på som overbygning til aktiviteten.

Find inspiration til lege i den gratis e-bog ”20 gode lærerige lege for børn” fra legeakademiet.dk

Differentieret løbetræning

Efter sommerferien kommer højsæsonen for udendørs idrætsundervisning. På min skole har vi idræt tre klasser sammen, og det giver gode muligheder for at differentiere den løbetræning, som solbeskinnede udearealer ikke mindst giver bedre rammer for at udføre end idrætshallen.

Vi kører typisk et forløb på fire-fem uger med fokus på alle mulige forskellige former for løb, der afsluttes med Skolernes Motionsdag. Her kommer vi ind på alt lige fra intervalløb over løbeteknik til samarbejde i stafetløb. Men også at man kan løbe med forskellige hastigheder og arbejde med forskellige individuelle mål.

I stedet for at alle skal løbe ud til et punkt, få et stempel og løbe tilbage – og nogle så står længe og venter, mens andre elever nærmest først er tilbage i frikvarteret, laver vi små ruter rundt i området, hvor eleverne løber på forskellige hold i forskellige hastigheder og kommer i mål nogenlunde samtidig. 

Plads til teori – også uden prøve

Afgangsprøven i idræt bliver afskaffet efter næste skoleår. Den har af mange været rost for at give faget højere status og gøre idræt til mere end et aktivitetsfag. Andre har omvendt kritiseret den for at gøre undervisningen for teoretisk.

Selv hører jeg til dem, der ærgrer mig over afskaffelsen. Og som vil lægge mig i selen for at sørge for, at faget har mere at byde på, end at eleverne får pulsen op, får løbet noget krudt af og får prøvet diverse boldspil.

For mig at se er aktiviteter og teori ikke hinandens modsætninger. Det er, når man i en pause griber muligheden for at snakke om teorien bag aktiviteten, at koblingen giver mening for eleverne.

Derfor vil jeg anbefale ”Tjek på idræt” og ”Tjek på idræt – tema og teori” der er mine go to-bøger i forhold til inspiration til idrætsundervisningen i udskolingen. De arbejder med temaer, aktiviteter, den understøttende teori – og ikke mindst sammenhængen mellem dem. Og så er der også gode råd at hente omkring prøven, så vi kan sikre, at den sidste bliver en god en af slagsen.

Du kan læse mere om bøgerne hos forlaget:

tjekpaaidraet.gyldendal.dk