Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
»Vi lærer at samarbejde, og at alt er muligt - vi får alle skøre indfald«. »Jeg tænker anderledes. Tænker andre ting«.
Eleverne i 8.c skyder fra hoften under en hurtig evaluering af dagen.
»Man skal ikke altid planlægge, måske skal man bare tage det, der falder os ind«, siger en dreng.
Lærerne Claus Ibsen og Anne-Mette Lund fik ideen til Innovatoriet på Skolen på Herredsåsen i Kalundborg for et par år siden. De gik til skoleleder Per Kensø, der sagde ja. De blev bedt om at uddybe og forklare over for ledelsesgruppen og mødte op med et oplæg. Nu får alle elever fra 0.-10. klasse undervisning i innovation og iværksætteri i 15 lektioner årligt.
»I Fælles Mål står, at man i skolen skal arbejde innovativt, kreativt og nytænkende. Så vi tager lidt penge fra alle fag til Innovatoriet. Men det er ikke dyrt at indrette sådan et«, fortæller Per Kensø.
Første år var det blot Claus Ibsen og Anne-Mette Lund, der underviste i Innovatoriet, men i år er der skruet op for blusset og timetallet. Klasselærerne følger nu med deres klasse, og 12 lærere er i gang med at blive uddannet i den kreative platform.
»Sidste år kom eleverne tilbage i klassen og kunne noget, som deres lærere ikke kunne. Derfor tager vi klasselærerne med nu for at få ideerne udbredt«, siger Claus Ibsen.
De to lærere har taget pioneruddannelsen og vandt i 2010 Undervisningsministeriets særpris i innovation for opbygningen af Innovatoriet på Skolen på Herredsåsen.
At hylde sine fejl
»I Innovatoriet er vores viden ikke fag-faglig. Det er dagligdags viden, og den har alle. Vi har ikke oprettet denne undervisning for at give de fagligt svage elever sejre, men det er da dejligt, når det sker«, siger Claus Ibsen.
Undervisningen sætter indimellem gang i små virksomheder, hvor nogle elever for eksempel samarbejder med nogle i lokalsamfundet.
»Nogle af de unge her i Vestsjælland skal ud at arbejde som selvstændige bagefter, så de får også nogle gode redskaber med«, siger skoleleder Per Kensø.
Lærerne oplever, at nogle elever er vilde med at være i Innovatoriet, »fordi det jo slet ikke er skole«.
»Nogle af de fagligt stærke elever oplever indimellem, at arbejdet i Innovatoriet er for lidt konkret. De bliver usikre og boltrer sig mindre dér end i den anden undervisning. Nogle beslutter hurtigt, hvad de vil arbejde med, og så lukker de for andre muligheder«, fortæller Anne-Mette Lund.
»Når vi hylder vores fejl i Innovatoriet, så handler det om at være modige - at turde skabe noget nyt og anderledes, at tænke uhæmmet. En del børn er hæmmede, men vi synes, at denne arbejdsform hjælper. Og så bliver det også som menneske lettere at sige 'pyt'. Det kan være meget godt«, siger lærerne.
Kreativitet styres
Eleverne oplever arbejdet som leg, men i virkeligheden er undervisningen i Innovatoriet meget struktureret. Lærerne styrer tiden hårdt og har planer med alle øvelser.
»Vi prøver at bringe eleverne op på platformen for kreativ tænkning, men vi er der ikke selv i vores undervisning. Vi springer derop og så ned igen hele tiden«, forklarer Anne-Mette Lund.
»Det var en aha-oplevelse for mig, at man arbejder styrende med kreativitet«, siger Per Kensø.
Hvis ens hjerne skal have input og tænke anderledes, skal man måske hente ord udefra, ord, der handler om noget helt andet end emnet.
Skolen vil afprøve innovationstankegangen på projektopgaven i 9. klasse i år, og snart vil to lærere mere arbejde i Innovatoriet.
»Det bliver fint med sparring med flere. Claus og jeg ligner hinanden en del. Vi er på de humanistiske fag, så det bliver rart med nogle andre øjne på også«, siger Anne-Mette Lund.
Kollegerne er også begyndt at bruge stimuli-kort i deres undervisning, korte dead-lines og små øvelser.