Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Omkring 30 forskere fra Danmarks Lærerhøjskoles forskellige hjørner - naturvidenskab, humaniora med mere - mødes for tiden med jævne mellemrum, ikke i kantinen som vanligt er, men i seriøse konferencelokaler, hvor de udveksler erfaringer og forskningsresultater på tværs af de traditionelle faggrænser.
De er alle med i et såkaldt forskningsprogram, der hedder 'Skolefag, læring og dannelse i det 21. århundrede', som blev påbegyndt i august med en ekstrabevilling på 1,5 millioner kroner og en løbetid på tre år.
De 30 forskere dækker tilsammen så godt som alle skemafag. Programmet er lagt empirisk an, og hensigten er at sætte fokus på 'undervisning i fag som en del af børnenes dannelsesproces', siger professor Niels Egelund fra styregruppen.
Det er anden gang, Lærerhøjskolen forsøger sig med forskningsprogrammer. Det første om teoretisk didaktik er netop afsluttet.