De vilde og stille skal nuanceres

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I »Skolens bog om køn og ligestilling«, som udkommer til april, har lærerne Cecilie Nørgaard og Bonnie Vittrup, nu studerende på Danmarks Pædagogiske Universitet, udarbejdet et undervisningsmateriale til brug på alle skolens klassetrin. Det drejer sig om kønsnuancering, siger Cecilie Nørgaard.

Er manglende ligestilling et aktuelt problem i skolen?

»Det er et problem i samfundet. I vores øjne er den manglende kønsnuancering, som det forenklede billede af kønnene er, et problem - også i folkeskolen. Det er i høj grad et spørgsmål om en holdningsændring, og den bør starte i folkeskolen«.

Kan du give et eksempel på den manglende kønsnuancering i skolen?

»Jeg synes for eksempel, det er et problem, at man ser drengene som de vilde drenge og pigerne som de stille piger, fordi der er mange, der ikke falder ind under de kategorier«.

Kunne man forestille sig, at nogen ville fravælge jeres materiale, fordi »nu gider vi altså ikke høre mere om rødstrømper«?

»Det er vigtigt at understrege, at det ikke handler om rødstrømper, for det er en helt anden kamp. Det her er et spørgsmål om at sætte alle fri fra de konstruerede begrænsninger, for kønnene har videre muligheder. Drenge har lige så meget ret til at være kede af det, som piger har til at være seje«.

Hvordan har I gjort emnet attraktivt?

»I vores øjne er emnet attraktivt. Jeg tror, det er en voksen holdning, at det ikke er attraktivt, for det handler om dig og mig, altså det handler om drenge og piger, hvem er jeg, og hvordan er de andre? Det, synes alle jo, er sjovt«.

lkp@dlf.org