Fatal regnefejl i Mandag Morgen
Ugebrevet fodrer medierne med forkerte tal om den danske og hollandske skole
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Hollandske lærere underviser ikke 1.100 timer om året, sådan som Ugebrevet Mandag Morgen påstod forrige mandag. De underviser maksimalt 988 timer i de mindste klasser og maksimalt 912 i de øvrige. Det bekræfte kilder i det hollandske undervisningsministerium, i de hollandske læreres fagforening AOB og i Eurydice - en database med alle relevante oplysninger om uddannelsessektoren i EU-landene.
I den hollandske overenskomt forudsættes det, at lærerne arbejder 1.710 timer om året ligesom alle andre offentligt ansatte. Deres ugentlige arbejdstid er på 38 timer (den falder til 36 timer i 1998), og der er 40 undervisningsuger på et år. Desuden er det bestemt, at de maksimalt må undervise i 65 procent af arbejdstiden i de mindste klasser og maksimalt 60 procent i de store. Resten af tiden har de til forberedelse, møder med videre.
Forkert metode
Det er her ved procentsatsen, at Mandag Morgen går galt i byen; journalisten tager 65 procent af det årlige timetal på 1.710. Det giver ganske rigtigt 1.100 timer, men beregningsmåden er forkert: Man skal tage 65 procent af den ugentlige arbejdstid på 38 og gange det med de 40 undervisningsuger, der er i året, fortæller de på studie- og analysekontoret i Unite Europeenne d'Eurydice. Beregningsmetoden bekræftes af informationsmedarbejder Brenda Fidder fra det hollandske Ministerium for Uddannelse, Kultur og Videnskab og af faglig sekretær J. Vanalmare fra de hollandske læreres fagforening, AOB.
Når man regner, som man skal, kommer man frem til, at hollandske lærere afhængigt af klassetrinnet maksimalt må undervise 988 eller 912 timer om året. Det er samtidig det tal, som findes i Key data on education in the European Union og i OECD's rapporter.
Konstrueret tal
Det er imidlertid ikke den eneste fejl i Mandag Morgens beregning. Ugebrevet sammenligner også helt usammenlignelige størrelser.
De 1.100 hollandske undervisningstimer er - regnefejl eller ej - et maksimum. Det fremgår både af Key data on education in the European Union og af Eurydice Eurybase, som Mandag Morgen har hentet sine informationer fra.
Hvis man skal sammenligne de 1.100 med et tal fra Danmark, skal det også være et maksimumtal. Man skal altså vælge de 750, som fremgår af overenskomsten. Det er da også dét tal, OECD sammenligner med det hollandske maksimum.
Men det gør Mandag Morgen ikke. Det regner i stedet med, at danske lærere underviser 644 timer om året.
De 644 timer er opfundet af Finansministeriet. Det er ministeriets bud på, hvor meget en lærer underviser i snit.
Finansministeriet har konstrueret tallet, fordi ministeriet - ligesom Kommunernes Landsforening - mener, at maksimumtallet på 750 fortæller for lidt om lærernes faktiske arbejde. Uanset om Finansministeriets tal er korrekt eller ej, er det et gennemsnitstal, og dét kan man naturligvis ikke sammenligne med et hollandsk maksimum. Det er ikke desto mindre dét, Mandag Morgen gør i sin 'detaljerede analyse af skoleforholdene i de to lande'. Begge regnefejl har den samme konsekvens: De stiller de danske lærere i et dårligt lys og lægger op til politisk debat om forberedelsesfaktoren.
Mikkel Hvid er freelancejournalist