Frontalt angreb

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Man kan ikke gennem nok så mange pædagogiske teorier læse sig til at blive en god underviser, skriver professor Jørn Lund, Danmarks Lærerhøjskole, i højskolens blad Kridthuset i et forsvar for Undervisningsministeriets udkast til en ny læreruddannelse, der styrker det fag-faglige og svækker de pædagogiske fag.

'Derimod kan man få et fagligt fundament af blivende værdi, og det kan man kombinere med sine praksiserfaringer, præcis som det er skitseret i det nye forslag,' fortsætter Jørn Lund.

'Alligevel går det fortræffelige tidsskrift Folkeskolen frontalt til angreb på ministeren, der bekyldes for at tabe helheden af syne og svække det kulturelle indhold. Må det lavmælt bemærkes, at kultur er noget andet og mere end den aktuelle pædagogiske kultur, og at det er at vende ordene på hovedet, når en seminarierektor hævder, at en styrkelse af det faglige vil gøre uddannelserne indholdsløse.'

'En styrkelse af lærernes faglige fundament kan ubesværet gå hånd i hånd med en udvikling af en human pædagogisk kultur, et dansk særkende, som ingen har villet anfægte - fra Grundt- til OleVig!', slutter Jørn Lund.