Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Forældresamtaler er noget, som arbejdsmæssigt ikke bliver vurderet som andet end Ø-tidsarbejde, hvilket jeg synes er forkert. Det burde afregnes som en til en i vores arbejdstidsaftale.
Da jeg hørte et interview med dronningen første juledag 1996, blev jeg faktisk bekræftet i min vurdering af disse forældre-elev-samtalers trættende virkning. Dronningen påpegede, at nytårskurene var noget af det mest krævende arbejde, hun havde. Ved hver enkelt persons møde og udnævnelse var hun klar med en meget personlig bemærkning. Dronningen sagde, at hun altid forberedte sig og var 100 procent nærværende. Jeg vil tillade mig at sammenligne disse møder med lærernes møder med eleverne og deres forældre.
Denne part kommer også veloplagt, og som regel forberedt, via de spørgsmål, som de sammen med deres håbefulde unger har forberedt sig på. Alle forventer en seriøs samtale både om det faglige niveau, men i lige så høj grad om det sociale omkring eleven. Dette svares der ikke på, uden at læreren har forberedt sig og kan svare på en forståelig måde. Derfor bliver disse møder også mere og mere krævende og tidsrøvende, hvilket der i vores arbejdstidsaftale overhovedet ikke er taget højde for. Glem ikke, at værdien af disse forældresamtaler i vores nye folkeskolelov er vurderet som værende meget vigtige, så derfor: Giv os dog tiden til det, så vi kan udføre et ordentlig stykke arbejde og profilere os lidt mere over for forældrene.
Anne Marie Dalum
Gråsten