Debat
Folkeskolens leder: En kunstig intelligens fik 12 i engelsk stil – er skolen klar?
De nye teknologier skal ind i undervisningen. Det handler om meget mere end snyd til eksamen – det handler om digital dannelse.
“Det er lidt et wakeupcall til mig”, udbrød engelsklærer Bolette Læssø
Andersen, da hun fik det at vide.
Kort forinden havde hun vurderet en engelsk
stil til et 12-tal. Teksten ser gennemarbejdet ud, og hun roser særligt eleven
for den dygtige brug af tillægsord og en nærmest fejlfri opgave.
Men
wakeupcallet er, at stilen er skrevet af en algoritme. På under et minut.
ChatGPT, som de fleste efterhånden har hørt
om, har læst store dele af internettet, og det har givet den et imponerende
ordforråd og evnen til at skrive alt fra årsrapporter, artikler og
lejlighedssange til, ja, en engelsk stil.
Det revolutionerende ved ChatGPT er ikke kun
teknologien, men demokratiseringen af den. Siden november 2022 har alle kunnet
bruge den, og det er der selvfølgelig masser af elever, der gør.
Kunstig intelligens kan meget. Men der er
også meget, teknologien ikke kan. For eksempel kan ChatGPT ikke kende forskel
på sandt og falsk. Den lyver ofte i sine tekster, og det kan være svært at
gennemskue.
Ikke mindst derfor har vi brug for at få
emnet ind i undervisningen. Børn og unge skal ikke kun forstå teknologien, de
skal lære at være kritiske over for den, præcis som de skal være kritiske over
for sociale medier og de negative effekter, de kan have på både sundhed og
samfund.
Det her handler om meget mere end snyd med
engelskstile. Det handler om digital dannelse.
Den nemme løsning er at forbyde det hele. Ud
med mobiltelefonerne, ud med skærmene, ud med algoritmerne. Tilbage til papir
og blyant. Men det vil være at tisse i bukserne for at holde varmen. Man
undgår, at ChatGPT skriver elevernes stile. Til gengæld undgår man også, at
eleverne får det kendskab til teknologien, som skal forberede dem til en nær
fremtid, hvor den er en naturlig del af hverdagen.
Jeg tror, løsningen er at undervise i de nye
teknologier og de dilemmaer, de rejser. Den undervisning kan foregå både med og
uden skærme. Men der er brug for mere af den.
Det store spørgsmål er, hvordan vi gør. En
del af løsningen er efteruddannelse. De lærere, som skal gå forrest, får brug
for hjælp. Men de får også brug for tid. Er den digitale dannelse noget, der
hører til på tværs af fag? Det haster også med at få afklaring på
teknologiforståelse som fag. Kunne en del af løsningen ligge her?
Noget må i hvert fald gøres. Hvis næste
generation ikke er klar til de nye teknologier, så taber demokratiet.