Tosprogede

Skolen på dansk

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Spor 2/3

Arbejdsbog

Af Erik Ludvigsen

150 sider, 168 kroner

CDR-forlag

En grundig og omfangsrig arbejdsbog med gode og varierede øvelser, der knytter sig til teksterne i grundbogen, Adil Erdem: 'Skolen på dansk'.

Fælles for opgaverne er afkodningsøvelser til forståelsen af grundbogens tekster og til de supplerende tekster, alle med relevant indhold, skrevet af arbejdsbogens forfatter. Fælles er også, at opgaverne er uden stigende sværhedsgrad.

Hensigten med opgaverne er, foruden at kunne dokumentere tekstforståelse, at styrke mundtlig og skriftlig kommunikativ kompetence, for eksempel ved at skrive indholdsmæssigt sammenhængende med udgangspunkt i procesorienteret skrivning. Formålet er at formidle og styrke evnen til at kunne argumentere mundtligt og skriftligt, blandt andet ved bevidst at kunne give udtryk for ligheder og forskelle mellem hjemlandets og dansk skolegang. De mange opgavetyper til hvert kapitel er med til at fastholde og uddybe kursisternes viden om dansk skole.

I lærervejledningen præciseres, at kursisterne har brug for mere eller mindre lærerstøtte, da målgruppen rummer to niveauer, samt at opgaverne kan suppleres med andre, der beskrives og motiveres. Og i forordet gives forslag til samarbejde mellem folke- og sprogskole.

Bogens layout gør det nemt og overskueligt at orientere sig i den.

Ellen Widding