Geografi

Vejr og uvejr

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Af Peter Bering

Grundbog: 48 sider, 150 kroner

Lærervejledning med aktivitetsark: 63 sider, 400 kroner

Hjemmeside: www.globus.gyldendal.dk

Gyldendal

Oversvømmelsen på Mandø i decemberorkanen i 1999. Henriette og Henry redder med nød og næppe deres søn fra druknedøden, da bølgerne når kanten af diget - og med udgangspunkt i denne og andre dramatiske for-tællinger tager grundbogen fat på at forklare systematiske discipliner om vejret. Lige fra klodens store vindsystemer til helt lokale forhold og elevernes egne erfaringer.

Titlen indgår i forlagets serie 'Globus', der med sine i alt seks grundbøger har som mål at dække kernestoffet i geografi. Her lægges op til en tematisk undervisning med tråde ud til regionalgeografiske emner og problemstillinger. Typeeksemplerne må nødvendigvis være sporadiske og meget kortfattede, og der bør derfor suppleres med andre materialer, der blandt andet kan være med til at dække regionalgeografien ind i højere grad.

Elevbogens indhold kommer efter de indledende og motiverende orkanberetninger omkring emner som atmosfæren og dens opbygning, vind og lufttryk, vand og nedbør, klimazoner og globale klimaændringer. En tospaltet tekst afbrydes af gode og klare figurer, fotos, tekstbokse samt henvisninger til lærervejledningens aktivitetsark - desværre udformet i en ikke særlig sprælsk, nærmest traditionel, grafisk udformning.

I lærervejledningen er der indledende afsnit om seriens intentioner, opbygning og relationer til faghæftet. Dernæst følger en side for side-gennemgang af elevbogens indhold med såvel faglige som metodiske råd og vink. Og endelig er der en række ark til fri kopi, hvor der er oplæg både til direkte aktiviteter og til mere traditionelle udfyldnings- og kontrolopgaver. Stoffet er nemt at gå til - også for den ikke-linjefagsuddannede underviser.

På seriens hjemmeside er der mere at hente, og det henvender sig direkte til eleverne, så de guides lettere frem til relevante og aktuelle steder på nettet. Endnu indeholder siden ikke ret mange forskellige links, men henviser især til, hvordan elevbogens forskellige kapitler kan udbygges med Danmarks Meteorologiske Instituts særdeles overskuelige og funktionelle hjemmeside som udgangspunkt. Et godt, solidt fagligt materiale, hvor bog og net giver alle muligheder for at få aktivt styr på vejr og klima.

Kaare Øster