Geografi, Samfundsfag, Tværfagligt

Klodens klima

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

- en undervisningsavis

Redaktion: Ulrik T. Skafte

Temaavis: 24 sider

Sæt a 28 eksemplarer:

480 kroner plus forsendelse

Hjemmeside: www.undervisningsavisen.dk

Webredaktion: Troels Rydahl

Klassesæt rekvireres hos: Gyldendal Uddannelse

Politiken og Gyldendal

Helt aktuelt stof om oplagte undervisningsemner. Det er, hvad det nye samarbejdsprojekt mellem et dagblad og et undervisningsforlag på bedste vis lægger op til i form af en elevavis med tilhørende hjemmeside for de ældste klassetrin. Det første nummer tager fat på den globale opvarmning og består af såvel nyskrevne som bearbejdede journalistiske artikler, der tidligere har været bragt i dagbladet.

Artiklerne er som i en rigtig avis af varierende længde, og alt er illustreret med fotos, skematiske tegninger, ordforklaringer og henvisninger til internet. Det veltilrettelagte indhold kommer omkring emner som den lune sommer 2002, oversvømmelser, vejrudsigter, klimaforandringer, drivhuseffekt, nyindvandrede danske dyr, landbrug, polernes is, flytrafik og drivhusgasser, klimaaftaler, standby-fråds og Lomborg versus Fenger.

En god og lettilgængelig hjemmeside gør det hele særdeles fleksibelt, og en forstyrrende fagfejl i indledningen til den trykte avis er således lynhurtigt blevet korrigeret på nettet. Her er elevopgaver til avisens enkelte emner, ordforklaringer, henvisninger til supplerende materialer, relevante links - og ikke mindst mulighed for at nedtage avisens fotos, tegninger og nyhedsgrafik til direkte brug i elevernes egne opgaver og projekter.

Den første avis er rundsendt til samtlige skoler til orientering, og de efterfølgende har endnu ikke fået fastsat tema, men ved at tilmelde sig en e-mail-service sikres løbende information. Der er intet abonnement, og skolen skal således tage stilling til indkøb af nyt tema og klassesæt i hvert enkelt tilfælde.

Ingen ved, hvad morgendagen bringer - så mere aktuelt kan dette spændende, fremadrettede initiativ og tilbud næppe være i den daglige undervisning i såvel fag som fagsamarbejder.

Kaare Øster