Skolen kunne være bedre, hvis . . .
- Lærerne havde fortalt os, at vi var gode nok.
- Mine forældre havde holdt lidt mere øje med mig.
- Vi skulle lære noget mere, vi kunne bruge senere i livet.
- Der ikke var gået så meget op i karakterer.
- Lærerne lavede undervisningen mere aktiv, det vil sige, at lærerne skal lade eleverne deltage og ikke stå stille og snakke.
- Eleverne respekterede hinandens meninger, og hvis lærerne lyttede til eleverne.
- Lærerne tog sig mere af dem, som haltede bagefter.
- Der var bedre muligheder for hensyntagen til individets evner. Ikke bare med henblik på fuld udnyttelse af de stærke elevers evner.
- Jeg ikke var blevet mobbet og havde fået større støtte hjemmefra, og hvis jeg havde kunnet snakke med vores lærer.
- Jeg kunne starte, hvor ingen kendte mig.
- Det var accepteret at være anderledes.
- Lærerne ville se os mere som mennesker end elever.
- Jeg fik nogle højere karakterer, og der ikke var så mange krav (adgangskrav) for at kunne komme til en anden skole og få et job. Fordi jeg er ikke selv ret god i skolen, og jeg kan ikke komme ind på noget, (det tror jeg i hvert fald ikke) og så er jeg bange for at ende som en tøs på gaden, og det har jeg ikke meget lyst til.
- Lærerne har det med at tro, at de går rundt med en facitliste i inderlommen og ikke har været meget for, at eleverne selv har kunnet vælge deres emner. De glemmer nogle gange, at vi ikke er andet end mennesker, der er på vej ud i livet ( Pas på os - find de krav, der er rimelige for den enkelte elev).
- I det tidsrum, jeg har været i skole, tror jeg, at jeg kunne have lært noget nær det dobbelte eller brugt cirka halvdelen af tiden. Lærerne eller ledelserne på skolen har de sidste år brugt mottoet, at alle er lige! Gu' er vi ej! Der er stor forskel på, hvor hurtigt og hvor meget man kan lære. Der skal mere individuel behandling til i stedet for, at de dårligste elever i klassen lægger niveauet for resten af undervisningen. Der skal vægtes flere niveauer.
Elevbesvarelser i Aase Tromborgs rapport 'Et godt skoleliv - en undersøgelse af store skolebørns holdninger til skolen'.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.