Lettere at skrive godt og dårligt

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Empiriske undersøgelser siden 1985 viser, at computeren betyder, at vi skriver længere og flere tekster, vi skriver med større motivation, men vi skriver ikke tekster af bedre kvalitet, konkluderer Christian Koch i Magisterbladet nummer 24, 1995.

Fordelene er især:

- Vi slipper for 'renskrivning'

- Vi kan skrive hurtigt

- Vi kan undgå at bruge håndskrift

- Vi kan let lave ændringer

- Vi kan nemt komme i gang

- Vi kan let genbruge

- Vi kan lave opsætning, grafik, skifte skrifttyper med mere.

Problemerne ligger især i det, der er sværere at se på computerens skærm, nemlig at:

- overskue tekstens struktur og helhed

- skrive på forskellige 'papirer'

- skrive tekst af forskellig 'status' (tekst, noter, kommentarer)

- skrive og tegne to-dimensionalt (tankekort, kommentarer i margen)

- se trykfejl.

For den gode skribent er det blevet lettere at skrive godt. For den dårlige er det blevet lettere at skrive dårligt, slutter Christian Koch, der er lektor i retorik ved Københavns Universitet.