Direkte til lærerne

Skoleledernes formand er ikke overrasket over rapport

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skolelederforeningens formand, Hans Martin Jepsen, er skoleleder på Munkevængets Skole i Kolding, og han er ikke spor overrasket over Casa-rapportens resultater.

- På den måde undersøgelsen er lavet, er det naturligt, at ledelsesstilen bliver kritiseret. Spørgeskemaet var jo rettet direkte til lærerne. Men jeg tror ikke, kritikken er noget, der er specielt for Kolding. Lederne her er ikke anderledes, end de er i andre kommuner.

Hans Martin Jepsen siger, at undersøgelsen skal bruges til at prøve at arbejde for at få det hele til at fungere bedre fremover, men han mener, der er mere væsentlige punkter end ledelsesstilen i rapporten, blandt andet bygningernes tilstand.

- Det er en rapport, der først og fremmest taler til politikerne i kommunen, og dér er der lydhørhed over for folkeskolen.

På Munkevængets Skole har man været ude for, at elever har truet lærerne.

- Vi har en obs-klasse på skolen, og i den forbindelse kan der være trusler. Det er dog ikke det naturlige. Men jeg vil da ikke sige, at Munkevængets Skole ikke kan være én af de fem skoler, rapporten taler om, siger Hans Martin Jepsen.

Som svar på lærernes kritik af ledelsesstilen, fremhæver han de forskellige pres, skolelederne er udsat for i dag. De mange nye regler og decentraliseringen, der ikke er blevet fulgt op med øgede ressourcer til skolerne for eksempel i form af sekretærhjælp til lederne.

- Lederne vil forfærdelig gerne udføre pædagogisk ledelse, men den tid, vi har til ledelse, anvendes i al for høj grad til administration.

Med hensyn til kritikken af at lederne for sjældent tager den svære samtale med en lærer, siger Hans Martin Jepsen, at det nok er meget personcentreret, men at han mener, at nogle af hans kolleger garanteret er gode til det.

Hvad skal en god leder kunne?

- Han skal kunne sin pædagogik, administrere sit område og have et godt forhold til børnene. Det glemmer vi alt for ofte at tale om. Så skal han have menneskekundskab og kunne finde en løsning hele tiden i de samarbejdsrelationer, der er på en arbejdsplads, siger Hans Martin Jepsen.

- Jeg tror, mange af os synes, vi er gode ledere, og at vi lægger krop og sjæl i vores arbejde. hela