Anmeldelse
Et liv som ordblind i folkeskolen
Ind i ordblindheden
Vi kender dem godt, os, der er lærere. De børn, som har mange forskellige undskyldninger for ikke at komme i gang med opgaven, de børn, som gemmer sig, de børn, som altid synes, at noget andet er mere spændende. I "Et liv som ordblind i folkeskolen" får nogle af disse børn en stemme.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Et liv som ordblind i folkeskolen" er skrevet af Jesper Sehested, som selv er ordblind med hvad deraf følger af udfordringer. Jesper har valgt en levevej, hvor han hjælper ordblinde videre. Han skriver bøger, hvor de ordblinde kan se sig selv og blive klogere på deres udfordringer. Samtidig vil han gerne vise dem, at de er gode til meget andet end at læse og skrive.
Fakta:
Titel: Et liv som ordblind i folkeskolen
Forfatter: Jesper Sehested
Pris: 199
Sider: 119
Forlag: Etlivsomordblind.dk
Forældre og lærere får et alsidigt indblik i ordblinde børn og unges tanker og følelser, så de kan blive bedre rustet til at støtte og vejlede.
Bogen er et nedslag i 20 børns oplevelser og følelser på en almindelig skoledag. Børnene er alle ordblinde, men håndterer det på vidt forskellig måde. Mange har lavt selvværd og tænker, at de er dumme og anderledes end klassekammeraterne. Andre reagerer med vrede og føler sig ikke forstået. Fælles for dem alle er, at de har brug for voksnes hjælp til at håndtere deres forskellige udfordringer. Til hver af de 20 fortællinger knytter sig en lille tegneserie, som i billeder fortæller elevens historie.
Det virker stærkt, at læseren inviteres direkte ind i ordblinde børns tanker. Det giver en indsigt og en viden, som giver mulighed for at reflektere over egen praksis og tilrettelægge undervisningen, så de ordblinde inkluderes bedst muligt. Bogen anbefales til både børn, forældre og undervisere.