Debat

Tilføjelse til: Antorinis manglende læsefærdigheder - eller uærlighed?

Kan vi leve med denne tenderen til overlagt uredelighed, når det gælder vores børns og vores familiers dagligdag mange, mange år ud i fremtiden?

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En kort tilføjelse til gennemgangen af Antorinis såkaldte grundlag for folkeskolereformen: http://folkeskolen.dk/538260/antorinis-manglende-laesefaerdigheder---eller-uaerlighed

Antorini sætter Hatties forskning på listen over kilder, der skal vise sammenhængen mellem flere timer generelt og øget faglighed. 

Hun anvender Hattie til, i en lettere selvmodsigende vending, at pege på, at den tid, hvor eleverne er engageret i undervisningen og lærer noget, er vigtigere end det formelle timetal.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Hun konkluderer altså selv, at det formelle undervisningstal er noget sekundært. Hm. Man må spørge: hvorfor har du så egentlig travlt med at ændre på det, Antorini?

Og hvis Antorini havde taget skridtet videre og læst forskningsresultatet færdigt - eller evt. havde spurgt Hattie, hvad han synes om længere skoledage, ville svaret have været en noget skarpere udmelding:

"Der er ingen evidens for en sammenhæng mellem mængden af tid og effekten, når man kigger på tværs af lande, i hvert fald de vestlige lande. Hvis jeg skal forudsige, hvad der vil ske, vil svaret være 'ikke meget'. For det er alt sammen struktur en gang til. Når man kigger på strukturelle ting, ændrer læseplanen, testsystemet, antallet af skoletimer, tilfører flere ikke-professionelle til skolen, har det praktisk taget ingen effekt... at det vil være at flytte folkeskolens penge over på ting, der ikke vil gavne i forhold til elevernes læring" (kilde: http://www.folkeskolen.dk/529555/laerere--det-er-jer-der-kan-loefte-folkeskolen)

Spørgsmålene er stadig de samme:

Hvordan slipper Antorini afsted med igen og igen at anvende forskning, der ikke underbygger hendes påstande? 

Og kan vi leve med denne tenderen til overlagt uredelighed, når det gælder vores børns og vores familiers dagligdag mange, mange år ud i fremtiden?

Skal Antorini ikke stilles til regnskab for den evidens, hun påstår at være i besiddelse af, og som lægger til grund for en større reform af folkeskolen?

Og vigtigere: hvor er de folkevalgte politikere, der skulle have stillet de kritiske spørgsmål?

Kun Merete Riisager (LA) synes at gennemskue det vage grundlag Antorini forcerer sin reform igennem på.

-------------------------------------------------

Indlægget er en tilføjelse til: http://folkeskolen.dk/538260/antorinis-manglende-laesefaerdigheder---eller-uaerlighed  Mine kommentarer til Antorinis bilag 115 er et input i debatten - jeg vil kun opfordre til, at andre selv går kilderne igennem. Jeg sender gerne rapporterne i fuld længde, hvis du sender en mail til: contact@andrejao.com.