Far: Hvorfor skal min søn sidde 6 timer i et klasselokale?

Journalist Søren McGuire er far til et par ni-årige tvillinger, der går i 2. klasse på Amager. Ved et tilfælde fandt han forleden sit eget skoleskema, fra han gik i 2. klasse en gang i 1980’erne. Tvillingerne har en 30 timer lang skoleuge – deres far var kun i skole i 18 timer om ugen inklusive frikvarter. Tusindvis har liket hans opslag på Facebook.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"En eller anden dag bliver vores generation nødt til at forklare vores børn, hvorfor vi tvang dem til at tilbringe seks timer i et nedslidt klasseværelse med frustrerede og uforberedte lærere, når langt det meste forskning viste, at de med al sandsynlighed nok havde haft mere nytte af at rende rundt ude i den friske luft og være, du ved... børn", skriver han på sin Facebook.

"Jeg var lidt i noget fritidshjem og havde en dagplejemor på et tidspunkt, men min mor var lærer, så tit havde hun jo fri nogenlunde samtidig med mig. Til gengæld kan jeg jo huske, at hun sad i timevis om aftenen og forberedte sig", fortæller Søren McGuire.

Han er journalist på Nordisk Film Tv, men har i det forløbne år også gået en del ind i debatten om folkeskolen. Han understreger, det absolut ikke er hans indtryk, at hans søns lærere er uforberedte og frustrerede.

"Jeg kender mange lærere og er i familie med nogle stykker, og jeg har også selv haft en kortvarig karriere som lærervikar. Jeg ved, hvor hårdt det er at undervise og i mange tilfælde opdrage andre folks børn. Og ud over at jeg ikke er nogen fan af folkeskolereformen, syntes jeg også, det var helt urimeligt den måde, den blev tromlet igennem hen over hovedet på lærerne".

Søren McGuires ene tvillinge-søn har mistet en lærer, han var glad for, fordi han forlod folkeskolen som følge af reformen, og han kan se på sine drenge, at de er meget trætte, når de kommer hjem efter en meget lang skoledag og meget kort tid i "fritten". Han har ikke haft noget som helst ønske om, at hans børn fik flere undervisningstimer, end de havde sidste år - eller han selv havde i 1980'erne.

"Jeg mangler stadig en forklaring på, hvad man præcis opnår ved at give så små børn så mange timer - der grænser for, hvor længe de kan koncentrere sig".

Søren McGuire har dog ikke tænkt sig at tage drengene ud af folkeskolen:

"Jeg har fået folkeskolen-DNA'en ind med modermælken, og jeg har meget stor tiltro til folkeskolen og dens lærere".