Folkeskolens leder:

Hvem får aben?

Underrubrik

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi kan lige så godt sige det, som det er. Det er ikke stensikkert, at miraklerne indtræder lige efter sommerferien. Det er ikke sikkert, at flugten til privatskolerne stopper, at Emil bliver superglad for at gå i skole, at 95-procents målsætningen bliver nået i 2015, eller at eleverne klarer de nationale test bedre og bedre år for år. Jo, eleverne får lidt flere dansk- og matematiktimer og en længere skoledag, hvor det endnu er ret uklart, hvor stor en del der bliver undervisning. Men der bliver også mindre tid til at forberede undervisning og til at vejlede om uddannelsesvalg.

Så der er risiko for, at folkeskolereformen ikke går over i historien - eller for den sags skyld sikrer regeringen en periode mere.

Og hvem får så aben? Tror vi, at regeringen og KL går ud og erkender, at de nok skulle have gjort tingene en smule anderledes? At de må erkende, at mere undervisning koster mere forberedelse? At det ikke i sig selv giver en bedre skole at tvinge lærerne til at forberede sig i nogle bestemte bygninger i et bestemt tidsrum?

Det er nok ikke sandsynligt. Desværre er det derimod temmelig sandsynligt, at de finder et andet sted at placere en eventuel skyld for de manglende resultater. Nemlig hos lærerne og Danmarks Lærerforening, som ikke tog ja-hatten på, da reformen skulle implementeres.

Der skal nok være nogle, der kaster med aben. Men der er ingen grund til at tage imod den på forhånd! Hvad kan lærerne gøre? Det, som de og lærerkredsene allerede gør - forsøge at få så godt et samarbejde som muligt op at stå med kommunen - en fjerdedel af kommunerne har jo faktisk valgt at inddrage lærerkredsene i tilrettelæggelsen af lærernes arbejdstid. Og med egen skoleleder. Det bliver i høj grad skolelederen, der kommer til at stå med den store udfordring - at smøre de eksisterende resurser tyndt ud på den lange skoledag. Forhåbentlig i et godt samarbejde med lærerne om at udnytte tiden til bedst mulig gavn for eleverne. Men manglen på resurser kan aldrig være lærernes ansvar.

Det er der faktisk kommunalpolitikere, der 100 procent erkender. Thisted Kommune har valgt at sende et brev til samtlige forældre og forklare, at nu er det slut med at ringe til lærerne om aftenen, og der bliver sikkert heller ikke mange forældremøder eller skolefester om aftenen. Det er ikke en beslutning, lærerne har truffet, understreges det i brevet. Som den konservative børneudvalgsformand siger til folkeskolen.dk: »Vi vælger at sende sådan et brev ud, fordi det er os som politikere, der vil tage ansvaret«.

Kommune: Det er ikke lærernes skyld