Folkeskolens leder:

Gode eksempler i en svær tid

Hvad kan jeg/vi gøre? Sådan har mange lærere spurgt sig selv, hinanden og indimellem også os på Folkeskolen, lige siden reform og lov 409 rullede ud over skolerne. Vi har skrevet rigtig meget om alle problemerne. Og det vil vi også fortsætte med. Men i dette blad har vi valgt at fokusere på gode eksempler. Vi har samlet en kasse med halve, kvarte og trefjerdedelsløsninger fra skoleverdenen.

Offentliggjort

ARBEJDSLIV

Problem:

Opgaverne vælter ind, og tiden strammer ekstra til her efternytår, hvor udskudte elevplaner og forberedelse af foråretsundervisning mangler hænder. Oveni kommer stadig skolereform medblandt andet bevægelse og understøttende undervisning.

Inspiration:

I dette blad har vi valgt at fokusere på skoler, lærere ogkommuner, som har fået understøttende undervisning og bevægelse tilat fungere sammen med den øvrige skoledag. Vi har også fundet etpar kommuner, som går mod KL-strømmen i forhold til tilstedeværelseog aftaler.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lad det være sagt med det samme: Der er desværre ikke et hurtigt fix, en app, som man lige kan downloade, og så er der tid nok til at nå det hele - og verden ser lys og overskuelig ud. Det skulle da lige være, hvis de igangværende overenskomstforhandlinger fører til en ny og bedre skolevirkelighed. Man har lov at håbe.

Vi har i efteråret spurgt Folkeskolens store lærerpanel om, hvordan det faktisk gik ude på skolerne - og svarene lå hovedsageligt i området mellem skidt og aldeles rædselsfuldt. Men samtidig oplever vi, at når vi skriver om enkeltproblemer - for eksempel usikkerheden om, hvad man skal stille op med den understøttende undervisning - så er der mange lærere og skoler, der kontakter redaktionen og fortæller, at det har de fundet rigtig gode løsninger på.

Nogle af dem har vi samlet her. I hver af artiklerne her kan du gå på opdagelse på andre skoler og se, hvordan de hver især har valgt at arbejde med et element i reformen eller en del af lov 409. Det kan være en skole, hvor for eksempel lærerarbejdspladserne er helt i top - uden at de derfor i øvrigt har løst alle mulige andre problemer.

Et eksempel er bevægelse, hvor lærerne er lykkedes med at få både små og store elever i gang på en måde, som giver god mening i forhold til undervisningen, synes de - og i øvrigt deler de i artiklen ud af en masse konkrete tips.

Det gode arbejdsmiljø falder ikke ned fra himlen. En skole, som er indstillet til en arbejdsmiljøpris, fortæller her om en metode, hvor de systematisk har arbejdet med at forbedre arbejdsmiljø og samarbejde. Endelig er der et par kommuner, som har indgået aftaler, som hver især betyder, at hverdagen er blevet lidt lettere for de lærere, som arbejder der.

Meget af dette foregår mange steder i skoleverdenen. Vi har valgt noget ud. Vi håber, at du her kan finde ideer til at tale med kolleger, tillidsrepræsentant og ledelse om, hvorvidt noget af dette kunne inspirere jer. Der er nok af problemer, som jo i dagens Danmark hedder udfordringer. Uden at de af den grund bliver ret meget anderledes …

God læsning.