Skole slår to fluer med et smæk med otte nye læsemakkere

Otte drenge fra 5. klassetrin på Hylleholt Skole i Faxe Ladeplads har gennemført en mini-uddannelse som læsemakkere og skal nu læse med hver sin elev fra indskolingen i en halv time hver dag. Ordningen er også en hjælp til drengene selv.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De otte elever fra 5. klassetrin skal følge hver sin elev fra indskolingen i en tre ugers periode. Her skal læsemakkerne støtte og hjælpe de mindre elever med at blive mere sikre i deres læsning gennem en masse øvelser.

"De otte læsemakkere har gennemgået et turboforløb med fire undervisningstimer, hvor de blandt andet har lært om øvelserne tandemlæsning og læs og lyt. Metoderne kan hjælpe usikre læsere med at få mere selvtillid", siger læsevejleder Marlene Lund fra Hylleholt Skole til Dagbladet.

Læsemakkerne har selv haft problemer

Læsemakkerne er blevet særligt udvalgt af læsevejlederen:

"De otte er dygtige nok fagligt, men de selv har haft problemer med skolelivet, fordi de måske har lavet lidt for mange drengestreger. Men nu har de pludselig fået et ansvar, og det har forbløffet mig, hvor velvillige de alle har været. For eksempel har de taget uddannelsen uden for skoletid", siger Marlene Lund.

Drengene skal undervise deres elever i en halv time hver dag de næste tre uger. Efter sommerferien venter endnu tre uger.

Begrebet læsemakker stammer fra Dansk Videnscenter for Ordblindhed. Eleverne underviser ikke hinanden, men støtter og repeterer det, de allerede har lært eller gennemgået på klassen. Mens den yngre makker får en ekstra chance for at øve sin læsning, bliver den ældre makker mere opmærksom på at bruge relevante strategier i egen læsning.