De nyudnævnte "Uge sex-eksperter" fra 8.y på Rolloskolen i Faxe giver deres bud på, hvad god seksualundervisning er.
Elever skal rådgive Sex og Samfund om seksualundervisning
Sex og Samfund udnævner i denne uge to 8. klasser til "Uge Sex-eksperter". De skal frem til næste års Uge Sex-kampagne repræsentere organisationen som unge-eksperter i sexualundervisning og være testpiloter på Sex og Samfunds undervisnigsmateriale.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det er god seksualundervisning, når man lærer, at sex er en rar ting. Når man lærer, at det ikke er forkert at være til samme køn eller begge køn, og når undervisningen ikke handler så meget om, hvad der er rigtigt og forkert. Og så er det vigtigt, at alle kan sige deres mening.
Sådan lyder buddet på god seksualundervisning fra eleverne i 8.y på Rolloskolen i Faxe, som er en af de to klasser, der i løbet at det næste år skal være Uge Sex-eksperter. Eleverne kan nu se frem til et år med masser af fokus på seksualundervisning, efter at de i går blev udnævnt til Uge Sex-eksperter af organisationen Sex og Samfund.
Her fik de overrakt et diplom som tegn på den nye ekspert-værdighed.
Teenagegraviditeter og høje aborttal
Alle 8. klasser, der har ønsket at bliver årets "Uge sex-eksperter", har sendt en ansøgning med en begrundelse for, hvorfor lige netop deres klasse skulle vælges.
Eleverne i 8.y på Rolloskolen i Faxe skrev i deres ansøgning, at der hvor de bor, oplever de, at flere unge bliver forældre i en tidlig alder. Derfor synes de, det er vigtigt at være ambassadører og komme ud og tage fat i problematikkerne om sex i deres lokalområde.
"Det synes vi, var en rigtig god begrundelse", siger projektmedarbejder Line Anne Roien fra Sex & Samfund.
"Det har været vigtigt for os også at få kontakt med unge uden for storbyerne, så vi får en fornemmelse for, hvad der rører sig blandt unge, som lever i mindre byer og på landet. For der er nogle andre vilkår, hvis man vokser op på landet end i storbyen", siger hun.
Statistikkerne viser, at der er flere teenagegraviditeter og højere aborttal blandt unge i nogle land- og udkantsområder. Derfor er det interessant at forholde sig til, om seksualvejledningen kan blive mere målrettet til unge i de områder, mener Line Anne Roien.
Win-win situation
Eleverne i de to 8. klasser er begge blandt de over 120.000 elever, som i denne uge har deltaget i Sex & Samfunds landsdækkende seksualundervisningskampagne Uge Sex. Sex & Samfund vil i løbet af året arrangere seksualundervisning i klasserne, kurser for lærerne og debatarrangementer for elever og forældre.
Til gengæld vil Sex & Samfund bruge klasserne til f.eks. at udvikle og afprøve nye undervisningsmaterialer og til at repræsentere organisationen som unge-eksperter i forhold til temaer om unge, sex og seksualundervisning.
Det samarbejde, mener Line Anne Roien, åbner muligheder for både eleverne og Sex og Samfund.
"Klasserne får mulighed for virkelig at fordybe sig i seksualundervisningen og prøve nogle handlekompetencer indenfor området. Og vi får mulighed for både at prøve vores materialer af på forhånd på dem, som de er rettet imod og for at have fingeren direkte på pulsen i forhold til, hvad der er relevant i folkeskolens seksualundervisning. Det er en win-win-situation for alle parter", siger hun.
Vigtigt at høre de unges stemme
"Det er vigtigt også at høre de unges stemme og ikke kun de voksne politikere, lærere og andre fagfolk", mener Line Anne Roien.
"At være Uge Sex-eksperter betyder, at eleverne er eksperter på ungdomsliv og skoleliv. De ved, hvilke emner og udfordringer, der præger unges liv, og de ved, hvad det vil sige at gå i skole. Derfor er de netop de eksperter, som Sex og Samfund har brug for at høre, når organisationen for eksempel kommer med anbefalinger i forhold til styrkelse af folkeskolens seksualundervisning", forklarer hun.