Jeres platform folkeskolen.dk trænger i den grad til
nytænkning. Min daglige gang på platformen er efterhånden ved at lakke mod
enden, da jeres side efterhånden minder om en blanding af Billed-Bladet og
Facebook, både hvad angår udseende og indhold.
Antallet af bloggere er efterhånden enormt og kvaliteten af
blogindlæggene tilmed stærkt dalene. Måske skulle man redaktionelt overveje værdien
af alle de ligegyldige blogindlæg, som ofte kun tjener det formål, at ”tæskeholdet”
(de samme 8 – 10 personer, der har en mening om alt) rykker ud og kommenterer,
hvilket foregiver at skabe en livlig debat inde på platformen.
En debat, som I
på redaktionen tilsyneladende hylder ved at fastholde likes og lave top 10
rubrikker over de mest kommenterede indlæg. Men spørgsmålet er så, hvem der
faktisk gider læse de debatter. En ganske useriøs rundspørge blandt tidligere
kolleger (unge som ældre) viste, at de brugte platformen, hvis de skulle se
efter nye jobmuligheder og ellers ikke.
Selve debattonen er
efterhånden noget, der minder om Facebook, hvor man alt for ofte ”synes” noget eller ”mener” noget, hvilket
ikke i selv er forbudt. Men på denne platform kalder på saglige argumenter
begrundet i faglige undersøgelser, teorier eller noget, der faktisk har været
afprøvet i praksis.
De gange ”DPU-folk” har formastet sig ind på platformen for
at sige noget angående deres forskning, eksploderer kommentarsporet med lommefilosofiske
og ofte nedladende betragtninger (de skal ikke tro, de er noget). Herre Gud –
de passer jo bare deres arbejde!
Der mangler i høj grad faglige artikler, undersøgelser,
interviews med diverse lærere og forskere, der bedrevet noget spændende inden
for skoleverdenen. Indlæg skal igennem en redaktion og det bør overvejes, om
der kan kommenteres på de indlæg, der måtte bringes.
Hvis denne platform har en ambition om at have en betydning
i det politiske landskab, skal der sadles om. Selv om lærerne blev frarøvet
deres indflydelse tilbage i 1992 (indførelse af skolebestyrelse/ændret ledelsesform)
og vist uden for døren i 2013 (med skolereformen), er dette talerør til
offentligheden efterhånden så ringe, at de færreste (også politikere) gider
tage det alvorligt.
Kom ud af ekkokammeret! Tænk nyt! Artikler med høj faglighed
både pædagogisk og psykologisk kan være en start!
Svar fra chefredaktør Andreas Marckmann Andreassen
Kære Ib
Tak for kritik. Jeg er dog ikke enig med dig i, at
Folkeskolen minder om en blanding af Billed-Bladet og Facebook. Tværtimod. Jeg
synes, Folkeskolen laver masser af relevante artikler om de emner, du
efterspørger – fagligt stof, undersøgelser, interviews med lærere og forskere.
På det seneste har
vi for eksempel haft fokus på højtbegavede elever, som der snart stilles krav
om, at lærere skal spotte. Vi har intenst dækket begrebet skældudfri skole og
grundigt formidlet begrebet ’traumeinformeret pædagogik’ og brugen af det i
skolen.
Alt sammen fagligt stof funderet i undersøgelser og
interviews med lærere og forskere, udvalgt og bearbejdet af journalister, der
kender deres stof. Det er forskellen på Folkeskolen og Facebook.
Jeg vil dog give dig ret i, at vores debat nogle gange kan
blive bedre og mere alsidig. Det arbejdes der på, og jeg tror, du vil synes om
de ændringer, vi har på vej.
Bedste hilsner
Andreas Marckmann Andreassen, ansv. chefredaktør,
Folkeskolen
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.