"Det skal være et professionelt forum for lærere over hele landet. Det skal løbende udvikles af brugere/lærere. Det skal udelukkende være til frivilligt brug og inspiration", skriver Gordon Ørskov Madsen og André Rogaczewski i et fællesindlæg.
Thomas Arnbo
DLF og Netcompany: Lærere skal kunne dele forløb i samspil med Folkeskolens faglige netværk
Det skal være langt lettere for lærerne at dele undervisningsforløb og erfaringer med hinanden, lyder en fælles udmelding fra lærernes formand og direktøren for Netcompany. De foreslår, at der udvikles en ny løsning sammen med folkeskolen.dk’s faglige netværk.
Det skal være lettere for lærerne at dele og hente undervisningsforløb, de kan tilpasses lærernes egen undervisning. For de nuværende læringsplatforme duer ikke til opgaven, og derfor er der behov for et nyt digitalt forum.
Sådan lyder det i dag i et fælles indlæg på Skolemonitor fra formand for Danmarks Lærerforening Gordon Ørskov Madsen og André Rogaczewski, der er direktør for firmaet bag bl.a. Aula, Netcompany.
Ifølge de to bør et nyt digitalt forum indtænkes i Folkeskolens nuværende faglige netværk, der er Folkeskolens digitale mødested for lærere med nyheder om fagene, og hvor lærerne kan mødes og dele erfaringer, forløb og spørgsmål til fagene.
Gordon Ørskov Madsen og André Rogaczewski skriver, at lærerne i vid udstrækning gør brug af Folkeskolens faglige netværk, og derfor er det oplagt at tænke dem ind i udviklingen af et nyt digitalt forum.
"Det skal tænkes sammen med fagbladet Folkeskolens faglige netværk. Det skal være et professionelt forum for lærere over hele landet. Det skal løbende udvikles af brugere/lærere. Det skal udelukkende være til frivilligt brug og inspiration. Og målsætningen skal være at styrke fagligheden, kvaliteten i undervisningen og lærernes valgmuligheder i tilrettelæggelsen af undervisningen", skriver de.
Ikke som læringsplatformene
De to understreger, at et nyt digitalt forum modsat kommunernes læringsplatforme ikke skal "ensrette eller strømline erfaringsudvekslingerne mellem lærerne".
I stedet skal det udvikles af lærere og gøre udvekslingerne mellem lærerne "lettere og mere gennemsigtige".
"De såkaldte 'læringsplatforme' har også været et forsøg på at opfylde behovet, men de har fra starten været koblet op på en række politisk bestemte mål. De har snarere begrænset end udvidet lærernes muligheder for at tilrettelægge en undervisning, som udfordrer den enkelte klasse og den enkelte elev. Platformene er ejet af kommunerne, og det er ikke nødvendigvis muligt at dele erfaringer og viden på tværs af kommunegrænserne", skriver Gordon Ørskov Madsen og André Rogaczewski.
Folkeskolens første to faglige netværk gik i luften tilbage i 2011, og siden er der løbende kommet flere netværk til. I dag er der etableret 23 faglige netværk.