Foto: Istock
Lærere inviteres til dialog om frihed og Fælles Mål
Nu er antallet af bindende mål i de landsdækkende Fælles Mål for folkeskolens fag blevet skåret ned rent lovgivningsmæssigt. Men hvordan sikrer man, at det rent faktisk betyder øget frihed for den enkelte lærer? Det kan du nu komme med input til ved en stribe lokale møder.
Møder om nye mål
Der afholdes ni skolemøder for lærere,pædagoger og skoleledere i følgendebyer:
7. marts: Haderslev [erafholdt]
12. marts kl. 12:30-15:00:Herning
13. marts kl. 9:00-11:30:Odense
15. marts kl. 9:00-11:30:København
16. marts kl. 10:30-13:00:Ringsted
20. marts kl. 12:30-15:00:Aalborg
21. marts kl 9:30-12:00:Esbjerg
21. martskl.14:00-16:30:Hillerød
22. martskl.13:00-15:30:Aarhus
De fem regionale møder for lærere,pædagoger og skoleledere og chefer og medarbejdere fra kommunerafholdes i følgende byer:
22. marts:Aarhus
23. marts:Aalborg
3. april:Kolding
3. april:Odense
4. aprilKøbenhavn
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Merete Riisager: Læringsplatformene skal ændres
Samtidig med at politikerne boksede med at ændre loven, som den ønskede forenkling af Fælles Mål, kunne blive virkelighed, nedsatte undervisningsminister en rådgivningsgruppe med blandt andre
læringsmålsstyringskritikere som DLF's Jeanette Sjøberg, forskeren Keld Skovmand og lærer Mette Frederiksen. Den gruppe inviterer nu lærere, pædagoger, skoleledere og kommunale chefer til dialog om, hvordan ministeriet fremover kan understøtte, at lærerne faktisk får øge frihed til at tilrettelægge undervisningen efter den elevgruppe, de står med.
"For at lykkes med at skabe de bedste rammer for en god undervisning i folkeskolerne er vi nødt til at lytte til dem, som arbejder med Fælles Mål til daglig. Her er møderne et vigtigt skridt. Vi skal sikre, at det arbejde, der laves i ministeriet og i rådgivningsgruppen, stemmer overens med de behov, lærere og pædagoger har i deres dagligdag. Jeg håber derfor, at rigtig mange vil deltage dialogmøderne", siger undervisningsminister Merete Riisager på uvm.dk
Et af punkterne på dagsordenen vil være det nye vejlednings- og inspirationsmateriale om Fælles Mål. Det skal sikre, at materialet bliver et relevant pædagogisk og didaktisk redskab, som er brugbart for læreren og pædagogen i deres arbejde. Samtidig skal møderne også være med til at starte en lokal dialog om, hvad de nye rammer skal betyde for det pædagogiske arbejde på skolerne, fremgår det af uvm.dk
Lærere og fagfolk skal følge forenklingen af Fælles Mål
Danmarks Lærerforenings repræsentant i rådgivnignsgruppen, formand for undervisningsudvalget i DLF Jeanette Sjøberg ,har tidligere sagt til folkeskolen.dk, at balancen har været forrykket mod læringsmålsstyringen:
"Som lærere har vi en folkeskolelov, vi skal leve op til, og den består ud over Fælles Mål af en formålsparagraf, fagenes formål, brede læringsbegreber og en dannelsesopgave. Det synes jeg, er blevet presset ud. Balancen er simpelthen tippet over i forhold til den konceptuelle læringsmålsstyring", siger hun.
Hvis din skole vil være med til at påvirke ministeriets fremtidige vejledning om Fælles Mål, kan I deltage på møderne ved at kan kontakte Christopher Dehn Søgaard, Rambøll på cds@ramboll.com